/

3 effektive råd til hvordan du håndterer en ubehagelig kollega

At arbejde sammen med andre mennesker kan være en inspirerende oplevelse, men det kan også være udfordrende - især når du står over for en ubehagelig kollega.

At arbejde sammen med andre mennesker kan være en inspirerende oplevelse, men det kan også være udfordrende -  især når du står over for en ubehagelig kollega. F.eks. Den kollega der altid er negativ og nedgørende, med ubehagelige kommentarer.

Eller den kollega der ofte undgår eller undviger samarbejdssituationer eller undlader at dele vigtig information, som kan skade teamets succes. 

 En ubehagelig kollega kan påvirke din trivsel, produktivitet og det generelle arbejdsmiljø. Det kan skabe en konstant følelse af stress og pres, som er et direkte resultatet af den uhensigtsmæssige adfærd. Det kan ligeledes forårsage øget bekymring og grubleri, som kan have en negativ effekt på dit selvværd, da det kan være nemt for mange, måske også for dig, at tage ansvaret for samarbejdet på sig og forfalde til at tro, at du selv bør finde en løsning herpå.  

Men at håndtere en ubehagelig kollega betyder, at du til tider må sige fra. Dette kan du gøre ved at sætte grænser for vedkommende verbalt eller tage kontakt til en leder på arbejdspladsen. Du kan også prøve noget andet inden da. 

 Lad mig her give dig 3 råd til, hvordan du kan håndtere en ubehagelig kollega, uden at det skal påvirke din trivsel i en negativ retning, men tværtimod være med at øge den. 

 

  1. Øg bevidsthed om egne reaktioner:

Det første skridt i håndteringen af en ubehagelig kollega er at være opmærksom på egne reaktioner.

  • Hvordan påvirker kollegaens adfærd dig?
  • Hvordan reagerer du følelsesmæssigt og fysisk?

Ved at være bevidst om egne reaktioner, kan du begynde at regulere dem og hermed undgå at blive fanget i en negativ spiral, såsom overtænkning eller undgåelsesadfærd.

At lede efter mulige årsager til kollegaens adfærd, kan fange dig i en negativ spiral af grubleri og fejlsøgning, hvor du fokuserer mere på årsager, end på at finde en løsning.

Så selvom din intention er god, vil denne strategi ikke vise sig bæredygtig på sigt, da prisen du betaler er mental mistrivsel. Fokuser i stedet på hvordan du kan reagere på en måde DU finder god. 

 

  1. Udfordre negative tankemønstre:

Når du står over for en ubehagelig kollega, kan sindet ofte fyldes med negative tanker og antagelser.

Vi kan tro, at kollegaen er bevidst ondskabsfuld eller at vi aldrig vil kunne arbejde godt sammen igen.

Ved at øge din bevidsthed om din egen tænkning, kan du også lettere give slip herpå. Dette vil hjælpe dig til at frigøre dig fra fejlsøgning og spekulationer, som kun påvirker dig negativt. Får du ikke givet slip, øger du chancen for at blive fanget i en negativ spiral af overtænkning, hvor du står tilbage med en masse stress, som vedligeholdes af længerevarende overtænkning.  

 

  1. Skab afstand mellem reaktion og handling:

En ubehagelig kollega kan let få dig til at reagere impulsivt eller følelsesmæssigt.

Og det betyder, at du muligvis kommer til at gøre noget du fortryder eller som måske endda modarbejder dig selv. 

I stedet for at handle på disse impulser, er det vigtigt at skabe afstand mellem dine reaktioner og handlinger, så du kan reagere mere konstruktivt. 

Dette kan opnås ved at udskyde handlingen, og lade tankerne herom være for en kort stund.

F.eks. hente en kop kaffe eller fokusere på en ting i lokalet, som du blot observerer i et par minutter, uden at gøre andet end det. 

På denne måde opnår du mere afstand til dine tanker og følelser og en større chance for at se tingene i et bredere perspektiv.

Dette kan hjælpe dig til at handle mere hensigtsmæssigt, på den lange bane så du undgår impulsive handlinger, der kan skabe nye problemer på den korte bane. 

Søg professionel hjælp, hvis det bliver værre

Det er vigtigt at understrege, at det bedste du kan gøre, afhænger af den konkrete situation, samt den enkelte medarbejder. Nogle gange er der behov for at involvere en leder eller tillidsrepræsentant som hjælp, eller en erhvervspsykolog til at hjælpe med at udvikle på og løse din egen tilgang til situationen. Hvis din kollega ikke 'bare' er ubehagelig men også udsætter dig for nedværdigende eller manipulerende adfærd som gaslighting, så bør du tage affære. 

 

Gode hilsner

Michael Baastrup Portz, psykolog i MIND CPH

 

Få mere viden — skriv dig op til vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.
Ja, tak – tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne

Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet

Find os

MIND CPH ApS
Bredgade 36B, 2.th.
1260 Kbh K.
CVR Nr. 37210617
Vi er medlem af:

Følg os

© MIND CPH 2023
chevron-down