5 typiske misforståelser om metakognitiv terapi

Har du brækket et ben, søger du lægehjælp. Har du knækket en tand, søger du tandlægehjælp. Er din bil i stykker, finder du en mekaniker. Det er ret indlysende for de fleste af os.

Men hvornår søger du en psykolog?

For rigtig mange er psykologen ikke et naturligt valg på trods af, at man har ondt i psyken.

Og det handler for en stor dels vedkommende om, at der eksisterer mange fordomme om terapi.

Rigtig mange.

Når jeg taler med mine kolleger i MIND CPH, snakker vi tit om, hvad vi ville ønske, at folk vidste om metakognitiv terapi, der er en nyere og meget effektiv terapiform.

De samtaler kom der dette lille blogindlæg ud af (tak til Ida, Michael og Erla!).

#1 misforståelse: Det er HÅRDT at være i metakognitiv terapi, fordi man skal tale om alt det, der er svært!

Hvis man har det dårligt, og skal bruge meget lang tid på at dvæle ved alt det, der gik galt i barndommen, dét, der er galt nu og dét man frygter, kan gå galt i fremtiden, så kan det være ret hårdt at være i terapi.

En af de gode ting ved metakognitiv terapi er, at det er en blid og effektiv terapiform, hvor du lærer nogle solide strategier og redskaber til at få det bedre, og hvor du ikke behøver detaljeret at beskrive, hvad der er sket i dit liv eller finde fejlen, for at få det bedre.

Metakognitiv terapi er derimod rettet mod, hvordan du tænker nu-og-her. Vi går ikke i detaljer om fortiden, for det hjælper dig ikke til at lære at bruge de metakognitive redskaber.

Når du implementerer de metakogntive redskaber, vil du opleve, at du får det bedre, at din hverdag bliver lettere og der bliver plads til at handle meget mere på de ting, som du gerne vil.

Metakognitiv terapi er derfor nyttigt til dig:

  • Der ønsker effektiv terapi, der virker hurtigt, men ikke har synderligt lyst til at tale om din barndom eller fortid.
  • Der har været udsat for et traume, og som gerne vil lære at håndtere oplevelsen og komme videre med dit liv, uden at skulle gennemleve traumet igen og igen ved at fortælle om det i terapien.
  • Der gerne vil skabe mere mentalt og fysisk overskud og en lettere hverdag, samt nå dine mål.

#2 misforståelse: Terapi tager lang tid!

Metakognitiv terapi er en korttidsterapi. Det betyder, at forløb i metakognitiv terapi typisk varer mellem 6-12 gange.

Alle er er forskellige og har forskellige behov og problemstillinger og passer selvfølgelig ikke bare i en kasse af x-antal terapi sessioner. Derfor vil nogle forløb være kortere, mens andre forløb vil være længere.

#3 misforståelse: Jeg skal have overskud for at kunne gå i terapi!

Metakognitiv terapi er netop godt at gå i gang med, når man ikke har så meget overskud. Selve formålet med metakognitiv terapi er at fjerne psykisk lidelse – og gør det effektivt.

Du lærer helt fra start af at bruge teknikkerne i situationer eller områder af dit liv, hvor du har det svært.

Og du begynder at få mere overskud.

Overskud du kan bruge til at gå efter det liv, som dit manglende overskud, har stået i vejen for.

#4 misforståelse: Metakognitiv terapi er kun relevant, hvis jeg har det dårligt psykisk!

Metakognitiv terapi er rigtig godt (både til børn og voksne), hvis man har det dårligt psykisk. Det være sig, hvis man døjer med stress, angst, depression eller lignende.

Men!
Det kan også meget mere end det.

Ønsker du at øge din produktivitet? Blive bedre til at præstere på jobbet? Blive mere handlekraftig? Øge dit selvværd? Få et boost til at nå dine mål?

Så er metakognitiv terapi også et rigtig godt valg.

Du behøver således ikke at have det dårligt for at blive hjulpet med metakognitiv terapi.

Redskaberne og strategierne er meget effektive til at give et boost i den retning, som du ønsker at flytte dig. Og det gode er, når man først har lært redskaberne og strategierne, så kan man bruge dem på alle områder af livet.

Hele livet.

#5 misforståelse: Det er rigtig dyrt!

Ja, det er delvis rigtigt. Individuel terapi hos vores dygtige psykologer kan være dyrt. Særligt hvis man har en stram økonomi.

Men det med pris et relativt fænomen. Det er rigtig nok en stor investering her-og-nu, men på den anden side får du redskaber og strategier, der varer hele livet, og som sikrer din mentale sundhed, sådan at du kan leve og fungere på et langt mere tilfredsstillende niveau.

Vi har ofte en tendens til at underprioritere vores psykiske velbefindende.

For det kan vel vente.
Ikke?
Måske.

Men tænk, hvis du gik med noget, der forholdsvis nemt kunne ændres? Og givet at metakognitiv terapi er en korttidsterapi, så er der måske ikke brug for så mange sessioner, som du kunne frygte.

Vi har desuden mulighed for terapi i flere prisklasser, fordi vi insisterer på, at metakognitiv terapi skal være en økonomisk mulighed for alle. Derfor har vi udover vores individuelle terapi flere gode prisvenlige alternativer.

Vi har fx metakognitive gruppeforløb, der ledes af klinikkens chefpsykolog Erla. Disse er lige så effektive som individuel terapi, hvor du samtidigt sparer omkring 66 % af prisen på et helt terapiforløb.  Du kan læse mere om dem her.

Du har også det næste halve år mulighed for at få individuel terapi hos mig, mens jeg færdiggør mit speciale om metakognitiv terapi og stress. Jeg er færdiguddannet psykolog i foråret 2018, hvor jeg starter som psykolog i MIND CPH.

Derfor har du nu mulighed for at få individuel terapi fra oktober 2017 til marts 2018 til halv pris (500 DKK per session), inden jeg officielt er psykolog.

Hvis du vil læse mere om mig og mit arbejde så klik her.

De bedste hilsner,
Zinaida Mathiasen

Specialestuderende og terapeut hos MIND CPH.