/

Vil du have en strategi til ikke at bekymre dig? │ MIND CPH

I MIND CPH får vi tit opkald fra kvinder og mænd, der er bekymrede. De er bekymrede for, om de er gode nok som mennesker, om de bruger tid nok sammen med familien, om de arbejder for meget, eller om de på anden måde får truffet de rigtige valg om uddannelse, karriere eller andre vigtige omstændigheder i livet. De er ulykkelige og frygter, at de fejler noget eller bare er dårlige til livet i det hele taget.

Men det er ret sjældent tilfældet.

Problemet ligger som regel et helt andet sted – nemlig i selve bekymringerne.

Lad mig forklare.

Det er almindeligt, at vi tror, at bekymringer er nyttige i en vis udstrækning. Vi forestiller os, at bekymringer er nødvendige, at de gør os bedre til at løse problemer, gør os mere handlekraftige, og at vi med vores bekymringer udtrykker, at noget er vigtigt for os.

Vi frygter, at hvis vi stopper med at bekymre os, så betyder det, at vi er ligeglade.

Men lad os lige undersøge hvad det er, der sker, når du dvæler ved din bekymring. Bliver den større eller mindre? Får du det bedre eller værre?

Bekymringen bliver ofte større og du får det oftest værre! Ikke sandt?

Og når du bekymrer dig, bliver du så faktisk bedre i stand til at løse det, der udløste din bekymring? Er det bekymringen, der er den aktive ingrediens i din problemløsning?

Nej, vel?

Så hvorfor gør du det?

Ville det ikke være rart at slippe bekymringerne?

Jo, men det er ikke så let! svarer de fleste.

Men det er faktisk ikke så svært, når du har de rigtige strategier.

Få fuld kontrol over dine bekymringer

Du kan lære strategier, der giver dig fuld kontrol over dine bekymringer og deraf kommende tankermylder, og endda gør dig bedre til at løse dine udfordringer.

Når du kender strategierne og mekanismerne bag bekymringerne, så kan du stoppe bekymringerne.

Du kan blive fritaget for endeløse bekymringer for hændelser, som du alligevel ikke kender udfaldet af på forhånd.

Du kan også lægge den dårlige samvittighed til side, når du har begået en fejl og slippe for at gruble over den i time- eller dagevis.

Og når du ligger i din seng og græder over, at du kom til at skælde ud eller på anden vis overreagere i stedet for at tackle situationer konstruktivt, så kan du parkere din skyldfølelse og bremse dine selvdestruktive og negative tanker.

For ser du, dine bekymringer hjælper dig ikke. De gør dig i stedet trist, ked af det, modløs og tungsindig. De får dig til at se dine fejl og mangler igennem et forstørrelsesglas, der skaber og fastholder et negativt perspektiv på dig selv.

Og det tjener intet formål – andet end at gøre dig dårligt tilpas.

Og når du er trist, angst og deprimeret – hvor godt er det så, du håndterer udfordringer?

Kærlig hilsen

Erla Højsted, Psykolog i MIND CPH

PS: Vil du gerne få kontrol over dine bekymringer så tilbyder vi et metakognitivt gruppeforløb, der giver dig alle de redskaber og strategier, du har brug for at slippe bekymringer og angst.

Forløbet består af 12 sessioner (6x2 timer) og koster kun 312,50 pr. time.

Illustration af Florence Duchâteau

 

Få mere viden — skriv dig op til vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.
Ja, tak – tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne

Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet

Find os

MIND CPH ApS
Bredgade 36B, 2.th.
1260 Kbh K.
CVR Nr. 37210617
Vi er medlem af:

Følg os

© MIND CPH 2023
chevron-down