Når negative tanker indtager scenen – Og du har et vigtigt møde

Anna ringede en morgen! Hun sagde: Livet er noget lort! Jeg synes jeg prøver og prøver, men jeg formår aldrig at gøre min kæreste tilfreds. Og nu tror jeg, at han har fundet en anden! Jeg skal på arbejde lige om lidt, hvor jeg har et vigtigt møde – men jeg kan ikke overskue det! Hvad gør jeg?

Du kender garanteret situationen! At slå øjnene op til en dårlig dag, hvor du føler dig ude af stand til at gennemføre dagens gøremål – og hvor du mest af alt har lyst til at trække stikket, lukke verden ude og blive i sengen! Præcis som Anna denne morgen efter et skænderi med kæresten aftenen før – og en nat stort set uden søvn.

For når negativer tanker og følelser indtager scenen, kan det være vanskeligt at lukke teatret. Og hvor det at vente med at arbejde til man har fået det bedre, eller blive i sengen og hengive sig til selvkritiske negative tanker og grublerier, kan føles som den eneste løsning:

“Hvorfor skal det altid være sådan med ham? Hvorfor kan han ikke sætte pris på det, jeg gør? Hvorfor er jeg så dum? Hvad har jeg gjort for at fortjene dette? Hvorfor er der ikke én, der hjælper mig? Hvordan kan jeg gøre det anderledes? osv.”

Er det muligt at tænke sig ud af negative tanker?

Når Anna har det svært, går hun straks i gang med at “tænke sig ud af situationen”. Hun prøver at danne sig et overblik. Hun forsøger ihærdigt at forstå hvorfor tingene er, som de er. Hun tænker alle tidligere hændelser og lignende situationer igennem, og vender og drejer sine tanker igen og igen: Hvad gjorde hun dengang? Hvad sagde kæresten så? Hvad var hendes næste move? Og hvad var hans? Og hvordan kom de ud af det?

Anna bruger timer på at gennemanalysere alle sine tidligere fejltagelser i et forsøg på at forhindre, at hun begår dem igen. Men frem for at løse situationen, forværrer hun den. Annas overtænkning tager hende ud ad en ensrettet og nedadgående vej, som hverken bringer løsninger på hendes parforholdsproblemer eller hjælper hende med at komme på arbejde.

For ser du, den tænkning vi anvender, når vi er nede i hullet er grundlæggende negativ og infleksibel. Frem for at bidrage med løsninger, forstærker og forlænger den kun ubehaget, som igen bringer flere ubehagelige tanker og følelser ind på scenen.

Og når vores opmærksomhedsfokus er på negative tanker, som vi grubler og bekymrer os om i timevis og dage, så bliver vi trætte, slidte og forkomne, og til sidst føles det uoverskueligt at udføre selv dagligdagens almindelige gøremål. Vi fastlåses – og bliver ude af stand til at handle.

Negative tanker og følelser er menneskelige, uundgåelige og en del af livet, og når vi tillader dem – uden at kæmpe imod – så går de over af sig selv. For tanker er flygtige af natur.

Betyder det, at Anna bare skal være ligeglad med sine problemer?

Selvfølgelig ikke. Men når man ikke har sovet og er ramt af tsunamier af negative følelser, har man ikke overskud til at finde løsninger på sine problemer. Så bliver man tværtimod ophængt i dem.

Ved at tage en tænkepause fra problemet (ved eksempelvis at tage på arbejde), får følelserne mulighed for at regulere og prioritere sig selv, og mange af dem vil bare “dampe af”. På den måde fungerer tiden som en grovsorterings funktion, der adskiller vores uvæsentlige følelser fra de væsentlige, så vi kun behøver at arbejde med de virkelig problematiske følelser.

***

Anna kom i øvrigt på arbejde den dag! På den måde undgik hun at få et problem mere. Da hun fik fri fra arbejde stod hendes kæreste og ventede udenfor. Han havde savnet hende, og var blevet bange og overvældet over hendes mistro til ham, som var fuldstændig ubegrundet.
Det havde Anna aldrig troet han ville sige, og hun følte sig pludselig både rolig og lykkelig indeni.

***

Du kan også lære hvad du skal stille op, når du er i følelsernes vold og bliver overmandet af negative tanker og forestillinger, du har svært ved at håndtere.

Vi tilbyder et struktureret forløb, hvor du lærer nøjagtig hvad du skal gøre, så dine følelser ikke slår dig omkuld, opsluger al din energi og får dig til at handle på uhensigtsmæssige måder, som ender med at give bagslag.

Se nye datoer, læs alt om forløbet og hvordan, det kan hjælpe dig.

De bedste hilsner fra

Erla Højsted, Psykolog i Mind Cph