/

Når overtænkning er et problem

Når vi bruger lang tid på en negativ tanke, påvirker det vores humør negativt. Psykisk mistrivsel hænger derfor meget sammen med den tid, som vi bruger på vores negative tanker. Jo mere tid vi bruger på vores negative tanker des mere vil de fylde, og des mere vil de påvirke vores humør og trivsel negativt.

I mit arbejde som psykolog ser jeg mange forskellige mennesker med mange forskellige udfordringer. Men det viser sig tit og ofte, at det problem, der præsenterer sig på ydersiden er båret af et andet problem, der mere foregår på indersiden. I tankerne.

Der er nemlig en særlig ting, der påvirker vores trivsel markant og på tværs af individuelle terapiforløb og gruppeforløb oplever jeg gang på gang, hvordan overtænkning påvirke vores trivsel markant.

Overtænkning kan skabe stor mistrivsel

Det er ikke altid tydeligt og det er heller  ikke altid at man er bevidst om det, men overtænkning kan medføre bla..

Er det så alle, der udvikler markant psykisk mistrivsel af deres negative tanker?

NEJ! (Heldigvis!)
Vi får alle negative tanker.
MEN!
Det er ikke os alle sammen, der får det dårligt af at bruge tid på dem.
Hvordan kan det være?

Hvorfor er der nogen, der får det dårligt af deres overtænkning, mens andre ikke gør?

Dem der får problemer med deres overtænkning, er dem, som ikke føler, at de selv kan vælge, hvor lang tid de bruger på deres negative tanker. De føler ingen kontrol!

Hvis man ikke føler, at man kan stoppe op med at bruge tid på sine negative tanker, vil de fylde i rigtig lang tid, og jo mere de fylder, jo mere vil de påvirke ens trivsel og humør negativt.

Psykisk mistrivsel (f.eks. i form af angst, lavt selvværd, handlingslammelse, depression m.m.) er altså et SYMPTOM på overtænkningen.

En overtænkning man ikke stopper med, fordi det føles ukontrollerbart!

Overtænkning i praksis
Overtænkning karakteriseres ved at vi lader vores tanker kredse om én bestemt ting, mens alt andet falder i baggrunden.

Fra overtænkning til nedadgående bekymringsspiral:

Når man begynder at opleve ubehagelige symptomer af sin overtænkning, som f.eks. angst, er det ofte her, at der er mange der går i en rigtig ærgerlig faldgrube.

En faldgrube der kan lede ned i en nedadgående bekymringsspiral.

Faldgruben er, at mange begynder at prøve at dulme deres symptomer i stedet for at fokusere på årsagen til symptomerne, nemlig overtænkningen (de ikke føler kontrol over).

Så i stedet for at lære at stoppe op med deres bekymringer, grublerier, negative sammenligninger og selvbebrejdelser går mange i gang med at prøve at fjerne symptomerne.

Symptom-dulme-strategier kan være at dulme sine symptomer gennem adfærd:

Forsøge at distrahere sig selv, overspringshandlinger, vejrtrækningsøvelser, alkohol, mad, isolere sig selv/aldrig være alene, søge beroligelse hos andre, aflyse aftaler m.m.

Symptom-dulme-strategier kan også være at forsøge at dulme sine symptomer mentalt:

Forsøge at skubbe tanken eller følelsen væk, undgå at tænke på det, erstatte negative tanker med positive tanker, rationalisere/diskutere med tanken.

Det største problem med symptom-dulme-strategier!

Der er særligt to store problemer ved ikke at fokusere på årsagen (overtænkningen).

1) Det første er, at symptombehandling kun har midlertidigt og kortvarig effekt. Så hvis det virker, har det kun en midlertidig effekt og du vil forsat have et problem med ukontrol over din overtænkning.

2) Det andet (og største!) problem ved symptombehandling er, at det i mange tilfælde går ind og gør symptomerne værre over længere sigt. Så selv hvis man kortvarig oplever en lettelse, så virker mange af symptom-dulme-strategier på længere sigt meget forværrende på symptomerne og overtænkningen.

Stop tankemylder! Få hjælp til at tøjle din overtænkning i dag

Vil du gerne lære, hvordan du kan stoppe tankemylder, så det er dig SELV der VÆLGER hvor lang tid du bruger på dine negative tanker?

I metakognitiv terapi lærer du enkle og effektive strategier til at træde ud af de mønstre, der styrker psykisk mistrivsel, og du lærer hvordan du selv kan styre, om du vil bruge tid på en tanke eller ej.

Problemet er IKKE symptomerne. Problemet er IKKE  om du bruger tid på dine negative tanker. Problemet er, hvis du ikke føler, at du kan stoppe din tankemylder igen!

Målet med metakognitiv terapi er at udvikle mental fleksibilitet, så du får kontrol over dine tankeprocesser og selv kan sige stop når du kommer til at overtænke noget!

Kan vi hjælpe dig med overtænkning?

Vi tilbyder metakognitiv gruppeforløb mod stress, angst og depression samt individuel terapi, som både kan foregå i vores skønne lokaler på Bredgade eller som online terapi. Vi glæder os til at lære dig effektive redskaber til selv at kunne vælge overtænkning til og fra.

 

PS: Vil du gerne læse mere overtænkning? Så prøv at tjekke de her blogs ud:

 

Få mere viden — skriv dig op til vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.
Ja, tak – tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne

Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet

Find os

MIND CPH ApS
Bredgade 36B, 2.th.
1260 Kbh K.
CVR Nr. 37210617
Vi er medlem af:

Følg os

© MIND CPH 2023
chevron-down