Social angst

Metakognitiv terapi mod social angst 

Hvad er social angst?

Social angst er en kompleks psykologisk tilstand som består af negative antagelser om egne evner til at indgå i sociale situationer og en angst for andres (negative) vurderinger. Social angst er en alvorlig lidelse og for mange mennesker er det en ond spiral, der kan føre til massiv ensomhed og social isolation.

De mennesker, der lider af social angst er overbeviste om, at de er dårlige til at indgå i og håndtere sociale situationer. De bekymrer sig for situationer, hvor de skal være sammen med andre mennesker, fordi de frygter, at de kommer til at opføre sig kejtet, klodset og forkert, og de bekymrer sig om, hvad andre tænker om dem.

Social angst kan være knyttet til én specifik situation eller kan være mere generel. Social angst er mere end blot en angst for at tale foran store forsamlinger og udløses i mange almindelige hverdags sociale situationer, som f.eks. møder på arbejde, fødselsdage, familiefester eller offentlig transport.

Mennesker med social angst frygter ofte de små uformelle samtaler og kan gå i panik over situationer med small-talk eller over at skulle bede andre om hjælp. De føler sig klaustrofobiske når der er flere mennesker til stede og de frygter, at de kommer til at føle sig fanget uden en mulighed for at komme væk.

For nogen er social angst opstået pludseligt. For andre er det noget, der har udviklet sig over flere år, og er i stigende grad problematisk for vedkommendes udfoldelse socialt og arbejdsmæssigt.

Dette sker ved social angst

Når mennesker med social angst er sammen med andre, så er de typisk meget fokuseret på sig selv og tankerne kører i ring:

Hvorfor sagde jeg nu det? Det lød så dumt! Alle kan se at jeg er angst! Jeg er den eneste her der ikke kan finde ud af det!

De er konstant optaget af at overvåge sig selv og vurdere sig selv og frygter at de kommer til at afsløre sig selv og sin usikkerhed. De føler sig meget forkerte og de har ubehagelige fysiske symptomer. Koldsved, svedige og rystende hænder, svimmelhed, kvalme og hjertebanken taler sit tydelige sprog: De er en social katastrofe. Og tankerne fortsætter:

”Der er er noget galt med mig! Hvorfor sveder jeg så meget? Er jeg ved at få et hjerteanfald?

I et forsøg på at håndtere ubehaget indgår mennesker med social angst typisk i en tryghedsskabende adfærd som f.eks.  at undgå øjenkontakt med andre, trække sig til side, gå på toilettet, gå tidligt hjem eller drikke sig fuld, bruge beroligende medicin eller andre stoffer så de ikke mærker sin angst. De kan også medbringe genstande som kan hjælpe med at abstrahere fra andres opmærksomhed, såsom at begrave næsen i telefonen, ryge eller læse en bog. De kæmper også med at opnå få fuld kontrol over egen adfærd, og kan f.eks. forsøge at skjule en evt. rødmen med make-up og ellers undgå folk de finder interessante eller ser op til. En undvigende adfærd kan fx. være, at de er begyndt at undgå indkøbscenteret, da det var der de oplevede angsten, og nu kun kommer der når der er få mennesker. Det kan også være de er holder op med at gå på café fordi de frygter at nogen skal se deres angst eller lign. Denne undvigende adfærd kan producere endnu mere angst, fordi de holder fast i overbevisningen om det er stedet, der giver angst eller at du helt sikkert VIL føle angsten dér.

Negative antagelser ved social angst bliver en selvopfyldende profeti

Den måde mennesker med social angst er optaget af sit indre og den adfærd som det medfører gør det svært for dem at begå sig naturligt blandt andre. Det øgede selvfokus, tryghedsadfærden sammen med undgåelsesadfærden gør det umuligt at komme i kontakt med andre, og de opfører sig kejtet og anderledes, og deres ønske om at gå ubemærket hen gør i stedet at de tydeligt skiller sig ud fra mængden.

Efterfølgende tænker de selvfølgelig, at det gik forfærdeligt, det klarede jeg dårligt og hypotesen er bekræftet: Jeg kan ikke finde ud af at begå mig i en social situation – og næste gang er det bedre at jeg bare bliver helt væk.

Angst for angsten

Efterhånden bliver angsten for social samvær og præstationsevne til ”angst for angsten” og der opstår en klassisk angst-undgåelses-cirkel og efterhånden er der flere og flere situationer som den angste undgår.

De fleste der lider af socialangst vil dog typisk så vidt muligt forsøge at leve et normalt liv med uddannelse, job og familie.  Men da angsten ikke aftager, selvom man i årevis har presset sig selv til at udholde samvær, fører det til, at man så vidt muligt undgår de situationer, man frygter. At undgå sociale situationer bliver en strategi at undgå angst på samme måde som flyskræk får dig til ikke at rejse nogen steder og angst for edderkopper får dig til at vælge sommerhus med familien fra.

Social angst kan således få en omfattende indflydelse på en persons liv og verden bliver lille og meget begrænset.

Metakognitiv terapi mod social angst

I metakognitiv terapi hjælper vi dig med af med uhensigtsmæssige tankemønstre omkring negative antagelser om egne evner til at indgå i sociale situationer og bekymringer om andres (negative) vurderinger. Du lærer gode, solide og enkle strategier og redskaber til at komme fri af din sociale angst. Med disse strategier lærer du en ny måde at relatere til dine tanker på, og du vil gennem terapien opleve, at du selv kan kontrollere mængden af tid, som du bruger på at bekymre dig om sociale situationer.

Dette gør, at du fremfor at bekymre dig om de sociale situationer (både før, under og efter), kan lære at være nærværende tilstede i dem og ikke efterrationalisere og analysere dem igennem bagefter. Kort sagt, så kan du lære at gøre noget andet med dine tanker, så du kan komme til at have glæde ved det sociale samvær.

Læs mere om angst og metakognitiv behandling af angst.

Metakognitiv terapi hos MIND CPH

Hos MIND CPH har vi specialiseret os i metakognitiv terapi. Vi tilbyder både behandling og forebyggelse af både svære og lettere psykiske lidelser.

Vi bruger også metakognitiv terapi til behandling af andre problemstillinger som fx jalousi, lavt selvværd, parforholdsproblemer og behandling af nyere lidelser som f.eks. orthoreksi og dysmorfofobi.

Metakognitiv terapi kan desuden med fordel anvendes til at forbedre mental sundhed og har konkrete og effektive værkstøjer til at slippe overtænkning og øge dit nærvær og din livsglæde.

Vi tilbyder både individuel terapi, coaching og gruppeterapi. Vi tilbyder også fleksible løsninger til erhvervslivet.

Hvad kan et metakognitivt forløb?

Du får specifik indsigt i de mekanismer, der vedligeholder dine symptomer og dit ubehag, og du får værktøjer til hurtigt at overvinde dem.

Du får konkrete anvisninger til at genvinde kontrollen over dine tankeprocesser og lærer, hvordan du slipper af med ubehagelige kropslige fornemmelser.

Du lærer, at håndtere negative følelser og tanker på en hensigtsmæssig måde.

Du lærer at slippe undgåelsesadfærd, så du kan komme i gang med at gøre præcis de ting, du har lyst til.

Du lærer, at det er helt normalt at have problemer og udfordringer, men du lærer hvordan du ikke behøver at bukke under for dem.

Du er velkommen til at kontakte os på hello@mindcph.dk eller 31 11 13 15, hvis du ønsker metakognitiv terapi eller har spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig.
Følg os på Facebook og Instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.
Velkommen til vores lyse rummelige lokaler, hvor du sammen med en af vores psykologer afdækker og eliminerer de forhold, der hindrer dig i at leve op til dit fulde potentiale.
envelopemap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram