Hvad er metakognitiv terapi?

Metakognitiv terapi er en nyere psykologisk behandlingsmetode, som har vist sig at være utrolig effektiv til behandling af en bred vifte af psykiske lidelser. Der findes omfattende og pålidelig dokumentation for effekten af metakognitiv terapi. Metoden har været anvendt i England i over 30 år og anbefales af den britiske sundhedsstyrelse som den mest effektive behandling af angst. Der findes desuden nyere danske studier, der viser særdeles gode resultater ved metakognitiv behandling af depression.

Metoden er meget anvendt i Norge og vi ser en stadig stigende interesse for metakognitiv terapi i Danmark. Dog er der endnu blot et fåtal psykologer i Danmark, der anvender metakognitiv terapi som behandlingsmetode.

Der er udarbejdet specifikke (og afprøvede) behandlingsmanualer til de forskellige lidelser, men metakognitiv terapi kan anvendes til at behandle psykisk lidelse på tværs af diagnosekriterier. Lider man eksempelvis både af angst og depression vil behandlingen af fx angsten medføre, at de depressive symptomer også aftager og omvendt.

Årsagen til dette er, at man i metakognitiv terapi ikke kun reducerer specifikke symptomer, men at terapien går ud på at identificere og fjerne et specifikt opmærksomhedssyndrom kaldet Cognitive Attentional Syndrome (CAS), som er identificeret som den bagvedliggende årsag til al psykisk mistrivsel og lidelse.

Metakognitiv terapi hos MIND CPH

Hos MIND CPH har vi specialiseret os i metakognitiv behandling af stress, angst og depression, men metakognitiv terapi kan anvendes til at behandle mange andre psykiske lidelser. Vi tilbyder både individuel behandling og gruppebehandling af stress, angst og depression og vi tilbyder individuel behandling af andre lidelser som fx. social angst, OCD og PTSD.

Vi bruger også metakognitiv terapi til behandling af andre problemstillinger som fx jalousi, lavt selvværd, parforholdsproblemer og behandling af nyere lidelser som f.eks. orthoreksi og dysmorfofobi.

Hvad er forskellen på Metakognitiv terapi og kognitiv terapi?

Der er stor forskel på metakognitiv og kognitiv terapi. Begge retninger antager, at det er forstyrrelser i vores tænkning, der skaber psykiske problemer. Men der er stor uenighed om hvilken type forstyrrelse, der skaber problemer.

I kognitiv terapi er der stort fokus på indholdet af tanker, og traditionelt handler kognitiv terapi om at omstrukturere tankeindhold. Eksempelvis vil man typisk realitetsteste tanker ved at stille spørgsmål i retning af “Hvad er beviserne for – og hvad er beviserne imod”

Den grundlæggende antagelse i kognitiv terapi er altså, at visse tanker kan gøre os psykisk syge, og derfor skal vi lære at tænke mere nuanceret eller ”rigtigt”.

I metakognitiv terapi tillægger man ikke tankeindholdet betydning og mener ikke, at det er negative tanker, som gør os syge. Tværtimod er det helt normalt at have negative tanker – både om sig selv og andre. Alle mennesker har negative tanker, men ikke alle får psykiske problemer af den grund.

Så i metakognitiv terapi betragter man ikke tankerne i sig selv som problematiske. Tanker har ganske enkelt ikke magt til at gøre os syge, og derfor behøver man heller ikke at lære at tænke mere nuanceret eller ”rigtigt”.

Problemet i psykiske lidelser ser derimod ud til at være, at det for nogle er vanskeligt at lægge (normale) negative tanker fra sig. Man dvæler derfor længere og oftere ved de negative tanker og følelser og grubler og bekymrer sig i time- og dagevis – og det er dén proces, som skaber ubalance og gør os dårlige.

Når man hele tiden dvæler ved sine negative tanker, så fastholder man en følelse af angst og tristhed, som går hen og skaber de vedvarende negative indre tilstande, som karakteriserer psykisk lidelse.

Så i forhold til kognitiv terapi, som handler om at lære at tænke anderledes eller ‘tænke sig ud af tænkning’, så handler metakognitiv terapi om at lære at tænke mindre.

I metakognitiv terapi er man altså mere interesseret i hvor længe man tænker end hvad man rent faktisk tænker på, og typisk vil terapeuten stille spørgsmål i retning af:

“Hvad er fordelen ved at spekulere over dit værd?”, “hvordan får du det følelsesmæssigt, når du spekulerer over dit værd?” – og “er det noget du kan stoppe med at spekulere over?”

Jeg har det skidt psykisk – Hvordan kan Metakognitiv terapi hjælpe mig?

Når man er fanget i en spiral, hvor man dvæler ved de negative tanker, handler det oftest om, at man ikke føler, at man kan lade være.

Faktisk opfatter de fleste, at tænkningen er ukontrollerbar, og det er skræmmende. For når man ikke føler, at man kan styre sine egne tanker, så bliver ens eget hovedet jo et usikkert eller ligefrem et farligt ”sted”, og den fornemmelse giver anledning til forøget frustration og angst.

Men heldigvis er der blot tale om en fornemmelse af manglende kontrol. Tanker er nemlig hverken ukontrollerbare eller skadelige i sig selv. Tværtimod er bekymringer og grublerier overraskende nemme at få kontrol over, og det er noget af det allerførste, man lærer i metakognitiv terapi.

Metakognitiv terapi handler grundlæggende om at få kontrol over sin tænkning, så man kan være mere fleksibel og selv bestemme, hvad man tænker på og hvor meget tid, man bruger på det. Når man har styr på det (og det får man relativt hurtigt) oplever de fleste en kolossal symptom lettelse.

Passer det, at Metakognitiv terapi er særligt effektiv?

Der er så god evidens for effekten af metakognitiv terapi, at det ikke længere giver mening for os at tilbyde andre terapiformer. Alle psykologer i MIND CPH arbejder derfor udelukkende med denne terapiform, da det er vores erfaring, at den udkonkurrerer alle andre terapiformer.

Naturligvis findes der andre terapiformer end metakognitiv terapi som har effekt, men hos os opnår vi de bedste resultater, når vi er tydelige og eksklusive i vores valg af behandlingsmetode.

Hvordan er det at være i Metakognitiv terapi?

I metakognitiv terapi tager vi udgangspunkt i din nuværende situation. Vi vender ikke tilbage til tidligere smertefulde oplevelser og gennemlever dem for at ”bearbejde” dem.

Vi bruger heller ikke en meditationspraksis, åndedrætsøvelser eller andre kropslige øvelser. Vi fokuserer ikke på at skabe optimale betingelser i dit liv, snarere kan det være en god idé, når man har det psykisk skidt, ikke at skabe en ”kunstig” hverdag kun med ro og meditation. Vi anbefaler dig hellere at holde fast i dagligdagen og dens gøremål. Dermed undgår man at ”sygeliggøre” sig selv, og styrker fornemmelse af ”normalitet” og følelsen af stadigvæk at fungere normalt.

Vi arbejder helt konkret med øvelser og eksperimenter, der bl.a. giver dig en oplevelse af kontrol over dit tanke- og følelsesapparat. Vi lærer dig og hjælper dig til at implementere metoderne i din hverdag.

Metoderne virker, men det er naturligvis med metakognitive metoder som med alle andre metoder, at de kun virker, hvis man anvender dem.

Derfor er det også nødvendigt, at du går helhjertet ind i terapiarbejdet og bruger de teknikker og strategier, du lærer i terapien, i din hverdag.

Har I eksempler på mennesker, som har haft svær stress, angst og depression, som er blevet helt raske?

Ja 100%. Formålet med terapien er, at du skal blive rask. Målet er ikke ”at lære at leve med din psykiske sygdom” eller på anden måde at gøre det “tåleligt”. Det er muligt at slippe psykisk lidelse og undgå tilbagefald fuldstændigt.

Kan man få Metakognitiv terapi online?

Ja. Metakognitiv terapi er overordentlig velegnet til online terapi. Man kan også få Metakognitiv terapi via telefonsamtale.

Kan I anbefale en god bog om Metakognitiv terapi?

Der findes mange bøger om metakognitiv terapi. De fleste er dog primært skrevet til behandlere. En god og fyldestgørende bog, hvis man vil vide mere om metakognitiv terapi, er ”Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression” af Professor Dr. Adrian Wells. Bogen findes desværre ikke på dansk. Der er desuden for nylig udkommet en ny dansk bog skrevet af Pia Callesen. Den hedder Lev mere, Tænk mindre.

Ønsker du Metakognitiv terapi?

Du kan læse læse mere om de forskellige behandlingsmuligheder HER.

Vi har blandt andet metakognitiv gruppeterapi, som er særdeles effektiv og samtidig prisvenlig.

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vores psykologer

Alle MIND CPHs dygtige psykologer er universitetsuddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Vores klinik ligger dejligt centralt på Bredgade 36 midt i København

3 + 15 =

Mit metakognitive forløb hos MIND CPH har været noget af en øjenåbner. Jeg har deltaget i gruppeforløb og også modtaget individuel terapi mod stress. Det har været markant anderledes at arbejde metakognitivt med min stress – Jeg ville ønske, jeg havde startet noget før. Det havde forkortet min sygemeldingsperiode væsentligt. De værktøjer, jeg har fået i forløbene, hjælper mig med at forstå og håndtere stress, og jeg kan overføre værktøjerne til andre af hverdagens udfordringer. 

Jane, 48 år, deltager på gruppeforløb og individuelt forløb mod stress

Jeg har kun fået det bedre efter forløbet: Jeg er tilbage på arbejde, jeg er social igen og jeg har fået fornyet styrke. Jeg er blevet meget klogere på mine tanker og følelser. Jeg er ikke bange for de symptomer, der kan opstå – Jeg ser dem bare som en naturlig reaktion på de situationer, jeg befinder mig i.

Marie, 29 år, deltager på gruppeforløb mod stress

I dag er mit forhold til træning helt anderledes. Jeg udøver ikke samme sygeligt kontrollerende adfærd og jeg træner sammen med andre igen. Da jeg startede hos MIND CPH kunne jeg ikke selv se, at det var dér, der skulle sættes ind. Jeg er stor fan af metakognitiv terapi, fordi den har lært mig, hvordan jeg aktivt kan ændre min tænkningsstil og adfærd. Uden forløbet hos MIND CPH var jeg aldrig nået til det sted, jeg er i dag og måske heller ikke blevet meget ældre. Jeg er uendeligt taknemmelig.

Jacob, 26 år, individuelt forløb mod orthoreksi

Det gik pludselig op for mig, at jeg var røget i “tankefælden”. Igen. Men jeg gik ikke i panik. Jeg besluttede, at dét gad jeg simpelthen ikke! Jeg gav slip på tankerne og flyttede mit fokus til noget andet. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne lære at tænke anderledes. Jeg har lært SÅ meget af jer. Tusind tak!

Sanne, 54 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!

Anne, 33 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

Tusind tak for et godt forløb – Det har været meget udfordrende inspirerende og lærerigt. I har vendt op og ned på mine metaoverbevisninger og på min forståelse af stress og bekymringer. Jeg har fået flere konkrete handlingsværktøjer på de seks uger, end på det sidste år hos almindelig psykolog. Tak for jeres imødekommenhed og fordi, I tog jer tid til at lytte.

Solveig, 31 år, deltager på gruppeforløb mod stress

Vi glæder os til at tage imod dig i vores moderne og hyggelige klinik.

Hos MIND CPH sætter vi altid dig først, og vi lægger stor vægt på kvalitet og service. Vi skaber omgivelser, som du kan føle dig tryg og godt tilpas i.

Vi har gratis wifi, te, kaffe, chokolade, magasiner og aviser i vores venteværelse. Hvis du er i god tid, kan vi varmt anbefale en kop kaffe hos Original Coffee, som ligger lige ved indgangen til vores klinik.

Alle MIND CPHs psykologer er universitetsuddannede og medlemmer af Dansk Psykologforening.

Vi tager altid afsæt i din unikke situation, og vi planlægger dit forløb sammen med dig.

Alle kan blive ramt af stress, angst, depression eller andre psykiske problemstillinger. Uanset, behøver din problemstilling ikke at overtage din tilværelse.

Vi skræddersyr dit terapiforløb, indfanger netop din problemstilling og giver dig værktøjer til at komme din problemstilling til livs.

Vi anvender metakognitiv terapi, som er en effektiv veldokumenteret terapiform mod flertallet af psykiske problemstillinger.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev. Vi deler inspiration til et liv fri for stress, bekymring og grublerier.

Kontakt os

MIND CPH ApS

Bredgade 36E st.

1260 Kbh K.

CVR Nr. 37210617

Tlf. 31 11 13 15

Mail: hello@mindcph.dk