Helbredsangst

Metakognitiv terapi mod helbredsangst

Helbredsangst (eller sygdomsangst, som det også kaldes) handler om en gennemgående frygt for at fejle eller at blive ramt af en alvorlig sygdom.

Det er ikke unormalt en gang i mellem at lægge mærke til et eller andet på sin krop (en plet, jag i siden, flimmer for øjnene), og overveje om det er noget alvorligt. Nogle googler deres symptom og bestiller en tid hos lægen, andre lader det være, og handler først, hvis det er noget, der ikke går væk af sig selv.

Denne adfærd er ikke i sig selv problematisk. Dvs. det er meget normalt en gang i mellem at have tanker om sygdom.

Problemet er, hvis bekymringer om sygdom fylder meget i din dagligdag, og hvis du oplever meget angst, når du tænker på sygdomme. Helbredsangst kan være en alvorlig lidelse, og symptomerne er karakteriseret ved en overopmærksomhed på kroppen, inklusiv en overdrevet bevidsthed om kropslige symptomer samt monitorering af mulige tegn på sygdom.

Det er bekymringer og angst for sygdom samt den overdrevne kropsbevidsthed, der er kerneproblematikken i helbredsangst, mere end det er fysisk sygdom.

Den negative bekymringsspiral

Det er typisk, at folk med helbredsangst på den ene side oplever, at angsten er invaliderende ift. deres livskvalitet, og at angsten føles ubehagelig og ukontrollerbar. På den anden side er det også typisk at være bange for at overse symptomer, og derfor ikke har lyst (eller ikke tør) at lade være med at bekymre sig om symptomer.

Disse tanker om ukontrollerbarhed og nytteværdi er kernen vedligeholdelsen af helbredsangst. De gør, at man bruger rigtig lang tid på at bekymre sig om symptomer og sygdomme samt overvåge sin krop for mulige symptomer. Enten fordi man tror, at man ikke kan lade være og/eller fordi man tror, at det er farligt, hvis man ikke bliver ved med at bekymre sig og med at holde øje med sine symptomer.

Dette tankemønster gør, at man både vedligeholder og styrker angsten. For jo mere du bekymrer dig om sygdomme og symptomer, des mere vil angsten fylde i dit liv.

Heldigvis kan man bryde dette tankemønster med metakognitiv terapi!

Metakognitiv terapi mod negative bekymringsspiral i helbredsangst

Metakognitiv terapi er særdeles effektiv til at håndtere helbredsangst. I metakognitiv terapi tager vi udgangspunkt i din situation nu-og-her, og fokus i terapien er at give dig nogle konkrete og effektive redskaber til at bryde det tanke- og handlemønster, der lige nu styrker og vedligeholder din angst. Dvs. fokus er på, hvordan du tænker (din bekymringsspiral om sygdomme og symptomer) og ikke på indholdet af disse tanker. Du lærer effektive strategier til at kontrollere bekymringerne og stoppe med at monitorere din krop for mulige symptomer hele tiden.

Det er ikke unormalt i kort tid at bekymre sig om, hvorvidt man har en sygdom. Det sker for alle. Men har du gentagne gange bekymringer og tvivl angående sygdom og dit helbred? Bruger du rigtig meget tid på at google symptomer og sygdomme? Og har du svært ved at stille dig tilfreds med lægens konklusioner om at du er sund og rask, og overvejer om, det du fejler, er helbredsangst?

Så er du altid velkommen til gratis og uforpligtende at kontakte os på enten hello@mindcph.dk eller 31 11 13 15. Vi kan hjælpe dig med at afklare om metakognitiv terapi kan være en god løsning i dit tilfælde.

Du er også velkommen til at læse mere om vores metakognitive gruppeforløb og vores individuelle forløb, og møde psykologerne. Både individuel metakognitiv terapi og gruppeterapi er effektivt til behandling af helbredsangst. Vi har også god erfaring med online terapi, du kan læse mere om, hvordan online terapi fungerer her.

Kan der være andre angstformer i spil?

Du har måske læst ovenstående og kan nikke genkendende til bekymringer og angst relateret til sygdomme. Det er ikke unormalt  at have flere typer for angst samtidigt med helbredsangst. Måske føler du, at du bekymrer dig om næsten alt og, og er måske mere ovre i generaliseret angst. Hvis dine tanker om sygdomme særligt er rettet mod smitte og/eller også er forbundet med tvangshandlinger kan der være tale om OCD. Du kan desuden få overblik over nogle af de oftest fremtrædende angstformer her.

Metakognitiv terapi hos MIND CPH

Hos MIND CPH har vi specialiseret os i metakognitiv terapi. Vi tilbyder både behandling og forebyggelse af både svære og lettere psykiske lidelser.

Vi bruger også metakognitiv terapi til behandling af andre problemstillinger som fx jalousi, lavt selvværd, parforholdsproblemer og behandling af nyere lidelser som f.eks. orthoreksi og dysmorfofobi.

Metakognitiv terapi kan desuden med fordel anvendes til at forbedre mental sundhed og har konkrete og effektive værkstøjer til at slippe overtænkning og øge dit nærvær og din livsglæde.

Vi tilbyder både individuel terapi, coaching og gruppeterapi. Vi tilbyder også fleksible løsninger til erhvervslivet.

Hvad kan et metakognitivt forløb?

Du får specifik indsigt i de mekanismer, der vedligeholder dine symptomer og dit ubehag, og du får værktøjer til hurtigt at overvinde dem.

Du får konkrete anvisninger til at genvinde kontrollen over dine tankeprocesser og lærer, hvordan du slipper af med ubehagelige kropslige fornemmelser.

Du lærer, at håndtere negative følelser og tanker på en hensigtsmæssig måde.

Du lærer at slippe undgåelsesadfærd, så du kan komme i gang med at gøre præcis de ting, du har lyst til.

Du lærer, at det er helt normalt at have problemer og udfordringer, men du lærer hvordan du ikke behøver at bukke under for dem.

Du er velkommen til at kontakte os på hello@mindcph.dk eller 31 11 13 15, hvis du ønsker metakognitiv terapi eller har spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig.
Følg os på Facebook og Instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.
Velkommen til vores lyse rummelige lokaler, hvor du sammen med en af vores psykologer afdækker og eliminerer de forhold, der hindrer dig i at leve op til dit fulde potentiale.
envelopemap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram