Metakognitiv terapi mod social angst

 

Hvad er social angst?

Social angst er en kompleks psykologisk tilstand som består af negative antagelser om egne evner til at indgå i sociale situationer og en angst for andres (negative) vurderinger. Social angst er en alvorlig lidelse og for mange mennesker er det en ond spiral, der kan føre til massiv ensomhed og social isolation.

De mennesker, der lider af social angst er overbeviste om, at de er dårlige til at indgå i og håndtere sociale situationer. De bekymrer sig for situationer, hvor de skal være sammen med andre mennesker, fordi de frygter, at de kommer til at opføre sig kejtet, klodset og forkert, og de bekymrer sig om, hvad andre tænker om dem.

Social angst kan være knyttet til én specifik situation eller kan være mere generel. Social angst er mere end blot en angst for at tale foran store forsamlinger og udløses i mange almindelige hverdags sociale situationer, som f.eks. møder på arbejde, fødselsdage, familiefester eller offentlig transport.

Mennesker med social angst frygter ofte de små uformelle samtaler og kan gå i panik over situationer med small-talk eller over at skulle bede andre om hjælp. De føler sig klaustrofobiske når der er flere mennesker til stede og de frygter, at de kommer til at føle sig fanget uden en mulighed for at komme væk.

For nogen er social angst opstået pludseligt. For andre er det noget, der har udviklet sig over flere år, og er i stigende grad problematisk for vedkommendes udfoldelse socialt og arbejdsmæssigt.

Dette sker ved social angst

Når mennesker med social angst er sammen med andre, så er de typisk meget fokuseret på sig selv og tankerne kører i ring:

Hvorfor sagde jeg nu det? Det lød så dumt! Alle kan se at jeg er angst! Jeg er den eneste her der ikke kan finde ud af det!

De er konstant optaget af at overvåge sig selv og vurdere sig selv og frygter at de kommer til at afsløre sig selv og sin usikkerhed. De føler sig meget forkerte og de har ubehagelige fysiske symptomer. Koldsved, svedige og rystende hænder, svimmelhed, kvalme og hjertebanken taler sit tydelige sprog: De er en social katastrofe. Og tankerne fortsætter:

”Der er er noget galt med mig! Hvorfor sveder jeg så meget? Er jeg ved at få et hjerteanfald?

I et forsøg på at håndtere ubehaget indgår mennesker med social angst typisk i en tryghedsskabende adfærd som f.eks.  at undgå øjenkontakt med andre, trække sig til side, gå på toilettet, gå tidligt hjem eller drikke sig fuld, bruge beroligende medicin eller andre stoffer så de ikke mærker sin angst. De kan også medbringe genstande som kan hjælpe med at abstrahere fra andres opmærksomhed, såsom at begrave næsen i telefonen, ryge eller læse en bog. De kæmper også med at opnå få fuld kontrol over egen adfærd, og kan f.eks. forsøge at skjule en evt. rødmen med make-up og ellers undgå folk de finder interessante eller ser op til. En undvigende adfærd kan fx. være, at de er begyndt at undgå indkøbscenteret, da det var der de oplevede angsten, og nu kun kommer der når der er få mennesker. Det kan også være de er holder op med at gå på café fordi de frygter at nogen skal se deres angst eller lign. Denne undvigende adfærd kan producere endnu mere angst, fordi de holder fast i overbevisningen om det er stedet, der giver angst eller at du helt sikkert VIL føle angsten dér.

 

Negative antagelser ved social angst bliver en selvopfyldende profeti

Den måde mennesker med social angst er optaget af sit indre og den adfærd som det medfører gør det svært for dem at begå sig naturligt blandt andre. Det øgede selvfokus, tryghedsadfærden sammen med undgåelsesadfærden gør det umuligt at komme i kontakt med andre, og de opfører sig kejtet og anderledes, og deres ønske om at gå ubemærket hen gør i stedet at de tydeligt skiller sig ud fra mængden.

Efterfølgende tænker de selvfølgelig, at det gik forfærdeligt, det klarede jeg dårligt og hypotesen er bekræftet: Jeg kan ikke finde ud af at begå mig i en social situation – og næste gang er det bedre at jeg bare bliver helt væk.

Angst for angsten

Efterhånden bliver angsten for social samvær og præstationsevne til ”angst for angsten” og der opstår en klassisk angst-undgåelses-cirkel og efterhånden er der flere og flere situationer som den angste undgår.

De fleste der lider af socialangst vil dog typisk så vidt muligt forsøge at leve et normalt liv med uddannelse, job og familie.  Men da angsten ikke aftager, selvom man i årevis har presset sig selv til at udholde samvær, fører det til, at man så vidt muligt undgår de situationer, man frygter. At undgå sociale situationer bliver en strategi at undgå angst på samme måde som flyskræk får dig til ikke at rejse nogen steder og angst for edderkopper får dig til at vælge sommerhus med familien fra.

Social angst kan således få en omfattende indflydelse på en persons liv og verden bliver lille og meget begrænset.

Metakognitiv terapi mod social angst

I metakognitiv terapi hjælper vi dig med af med uhensigtsmæssige tankemønstre omkring negative antagelser om egne evner til at indgå i sociale situationer og bekymringer om andres (negative) vurderinger. Du lærer gode, solide og enkle strategier og redskaber til at komme fri af din sociale angst. Med disse strategier lærer du en ny måde at relatere til dine tanker på, og du vil gennem terapien opleve, at du selv kan kontrollere mængden af tid, som du bruger på at bekymre dig om sociale situationer.

Dette gør, at du fremfor at bekymre dig om de sociale situationer (både før, under og efter), kan lære at være nærværende tilstede i dem og ikke efterrationalisere og analysere dem igennem bagefter. Kort sagt, så kan du lære at gøre noget andet med dine tanker, så du kan komme til at have glæde ved det sociale samvær.

Læs mere om angst og metakognitiv behandling af angst.

Vores psykologer

Alle MIND CPHs dygtige psykologer er universitetsuddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Socialfobi eller blot en social katastrofe?

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig. Du kan også skrive til os på hello@mindcph.dk.

Det er gratis og uforpligtende.

"Mit metakognitive forløb hos MIND CPH har været noget af en øjenåbner. Jeg har deltaget i gruppeforløb og også modtaget individuel terapi mod stress. Det har været markant anderledes at arbejde metakognitivt med min stress – Jeg ville ønske, jeg havde startet noget før. Det havde forkortet min sygemeldingsperiode væsentligt. De værktøjer, jeg har fået i forløbene, hjælper mig med at forstå og håndtere stress, og jeg kan overføre værktøjerne til andre af hverdagens udfordringer. "

Jane, 48 år, deltager på gruppeforløb og individuelt forløb mod stress

"Jeg har kun fået det bedre efter forløbet: Jeg er tilbage på arbejde, jeg er social igen og jeg har fået fornyet styrke. Jeg er blevet meget klogere på mine tanker og følelser. Jeg er ikke bange for de symptomer, der kan opstå – Jeg ser dem bare som en naturlig reaktion på de situationer, jeg befinder mig i."

Marie, 29 år, deltager på gruppeforløb mod stress

"I dag er mit forhold til træning helt anderledes. Jeg udøver ikke samme sygeligt kontrollerende adfærd og jeg træner sammen med andre igen. Da jeg startede hos MIND CPH kunne jeg ikke selv se, at det var dér, der skulle sættes ind. Jeg er stor fan af metakognitiv terapi, fordi den har lært mig, hvordan jeg aktivt kan ændre min tænkningsstil og adfærd. Uden forløbet hos MIND CPH var jeg aldrig nået til det sted, jeg er i dag og måske heller ikke blevet meget ældre. Jeg er uendeligt taknemmelig."

Jacob, 26 år, individuelt forløb mod orthoreksi

"Det gik pludselig op for mig, at jeg var røget i "tankefælden". Igen. Men jeg gik ikke i panik. Jeg besluttede, at dét gad jeg simpelthen ikke! Jeg gav slip på tankerne og flyttede mit fokus til noget andet. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne lære at tænke anderledes. Jeg har lært SÅ meget af jer. Tusind tak! "

Sanne, 54 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

"Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!"

Anne, 33 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

"Tusind tak for et godt forløb – Det har været meget udfordrende inspirerende og lærerigt. I har vendt op og ned på mine metaoverbevisninger og på min forståelse af stress og bekymringer. Jeg har fået flere konkrete handlingsværktøjer på de seks uger, end på det sidste år hos almindelig psykolog. Tak for jeres imødekommenhed og fordi, I tog jer tid til at lytte."

Solveig, 31 år, deltager på gruppeforløb mod stress

"Jeg synes, det er SÅ fedt at have genfundet kontrollen. Jeg har fået mit overskud tilbage, og jeg har genvundet min lyst til rent faktisk at have det godt. MIND CPH har lært mig, at jeg ikke behøves at gå og have det dårligt - Det er i virkeligheden meget nemmere at have det godt!"

Caroline, 37 år, deltager på gruppeforløb mod stress

"MIND CPH har lært mig kunsten effektivt at regulere mine tanker og bekymringer. Endda i et forum med ligesindede. Kan varmt anbefales."

Tom, 55 år, deltager på gruppeforløb mod stress

"Jeg synes, at gruppeforløbet har været meget lærerigt.  Jeg griber mine problemer an på en helt ny og mere kontruktiv måde end før. Mine bekymringer fylder ikke nær så meget længere og de tager ikke al min energi."

Eva, 23 år, deltager på gruppeforløb mod stress

Følg os på facebook og instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.

Vi glæder os til at tage imod dig i vores moderne og hyggelige klinik.

Hos MIND CPH sætter vi altid dig først, og vi lægger stor vægt på kvalitet og service. Vi skaber omgivelser, som du kan føle dig tryg og godt tilpas i.

Vi har gratis wifi, te, kaffe, chokolade, magasiner og aviser i vores venteværelse. Hvis du er i god tid, kan vi varmt anbefale en kop kaffe hos Original Coffee, som ligger lige ved indgangen til vores klinik.

Alle MIND CPHs psykologer er universitetsuddannede og medlemmer af Dansk Psykologforening.

Vi tager altid afsæt i din unikke situation, og vi planlægger dit forløb sammen med dig.

Alle kan blive ramt af stress, angst, depression eller andre psykiske problemstillinger. Uanset, behøver din problemstilling ikke at overtage din tilværelse.

Vi skræddersyr dit terapiforløb, indfanger netop din problemstilling og giver dig værktøjer til at komme din problemstilling til livs.

Vi anvender metakognitiv terapi, som er en effektiv veldokumenteret terapiform mod flertallet af psykiske problemstillinger.

Må vi være i din indbakke?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev. Vi deler inspiration til et liv fri for stress, bekymring og grublerier.

Kontakt os

MIND CPH ApS

Bredgade 36E st.

1260 Kbh K.

CVR Nr. 37210617

Tlf. 31 11 13 15

Mail: hello@mindcph.dk

GemGem