Metakognitiv terapi mod panikangst

Hvis du nogensinde har oplevet panikangst, så ved du, at det er en yderst ubehagelig tilstand, som andre kan have svært ved at sætte sig ind i. Panikangst kan opstå ud af det blå, eller det kan trigges i bestemte situationer. Et panikanfald er et pludseligt og voldsomt angstanfald, hvor du kan opleve symptomer som at blive både svimmel, have voldsom hjertebanken og opleve vejrtrækningsbesvær. Nogle oplever også en uvirkelighedsfølelse og sløret syn eller andre symptomer. Et panikanfald er som regel kortvarigt, men du kan alligevel være påvirket af det i flere dage.

Et panikanfald kan opleves meget ubehageligt i sig selv, men bliver ofte gjort værre af de bekymringer, som er til stede undervejs. Dette er ofte bekymringer (som man imens panikanfaldet finder sted tror meget på) om f.eks. at få et hjerteanfald eller en blodprop. Dvs. at man kan være overbevist om at symptomerne er tegn på noget livstruende. Bekymringerne kan også være rettet mod at være bange for at besvime eller de kan være rettet mod, om andre tænker man er pinlig.

Når panikanfald er problematiske

Det er ret normalt, at man i løbet af sit liv oplever panikangst. Dvs. det er ikke nødvendigvis problematisk at have et enkelt panikanfald, men det kan blive problematiske i de tilfælde, hvor man efter et eller flere panikanfald bliver meget bekymret og bange for, at de skal opstå igen.

Dette kan lede en ind i en negativ bekymringsspiral, der vedligeholder angsten og mængden af panikanfald. En negativ bekymringsspiral sættes i gang, når man bekymrer sig meget om evt. nye panikanfald i fremtiden. Man bekymrer sig meget om det og overvåger sin krop for mulige symptomer. Når man overvåger sin krop for symptomer, så fylder disse symptomer mere, og angsten styrkes. Når angsten styrkes, så opleves symptomerne mere intenst og man bekymrer sig mere. Dette gør igen at angsten styrkes og symptomerne styrkes.

Overvågningen af symptomer gør, at symptomer (på helt normale kropsfunktioner) fylder mere og mis- eller overfortolkes og ovenstående negative bekymringsspiral sættes i gang. Frygten for et nyt panikanfald kan derfor lede til uhensigtsmæssige måder at cope på bekymringerne. Når man bruger bekymring og overvågning som strategi, så styrkes og vedligeholdes angsten.

En anden uhensigtsmæssig copingstrategi, som folk, der er bange for at få et nyt panikanfald, benytter sig af, er at undgå situationer. Det kan f.eks. være at køre bil, køre med offentlig transport, købe ind, være i sociale sammenhænge eller situationer der minder om situationer, hvor man tidligere har oplevet et panikanfald. Disse undgås enten, fordi man frygter at sætte gang i et nyt panikanfald eller fordi man frygter, at det vil være pinligt i den gældende situation.

Metakognitiv terapi bryder med den uhensigtsmæssige coping

Ved at bruge bekymring, overvågning af mulige symptomer og undgåelse som copingstrategi så vedligeholdes og styrkes angsten og ens livskvalitet begrænses. Disse uhensigtsmæssige strategier danner herved grobund for et komplekst system af uhensigtsmæssig coping og bekymringer, der skaber og vedligeholder angst samt øger risikoen for panikangst.

I metakognitiv terapi fokuserer vi terapien på disse udløsende og vedligeholdende faktorer i panikangst og arbejder målrettet på at eliminere dem.

Du er velkommen til at skrive til os på hello@mindcph.dk eller ringe på 31 11 13 15 for at drøfte, hvordan vi vil kunne hjælpe dig.

Læs mere om behandling af angst.

Læs evt. også om helbredsangst, socialangst eller generaliseret angst.

Vores psykologer

MIND CPHs dygtige psykologer er universitetsuddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vi har haft hundredevis af glade og tilfredse klienter gennem klinikken. Nogle af dem har været så venlige at dele deres oplevelse, så du kan se, hvordan vi kan hjælpe  -->

 

"Mit metakognitive forløb hos MIND CPH har været noget af en øjenåbner. Jeg ville ønske, jeg havde startet noget før – Det havde forkortet min sygemeldingsperiode væsentligt. De værktøjer, jeg har fået i forløbene, hjælper mig med at forstå og håndtere stress, og jeg kan overføre værktøjerne til andre af hverdagens udfordringer."

 

Jane, 48 år, gruppeforløb og indivisuel terapi mod stress

"I dag er mit forhold til træning helt anderledes. Jeg udøver ikke samme sygeligt kontrollerende adfærd og jeg træner sammen med andre igen. Da jeg startede hos MIND CPH kunne jeg ikke selv se, at det var dér, der skulle sættes ind. Jeg er stor fan af metakognitiv terapi, fordi den har lært mig, hvordan jeg aktivt kan ændre min tænkningsstil og adfærd. Uden forløbet hos MIND CPH var jeg aldrig nået til det sted, jeg er i dag og måske heller ikke blevet meget ældre. Jeg er uendeligt taknemmelig."

 

Jacob, 26 år, individuelt forløb mod orthoreksi

"Det gik pludselig op for mig, at jeg var røget i "tankefælden". Igen. Men jeg gik ikke i panik. Jeg besluttede, at dét gad jeg simpelthen ikke! Jeg gav slip på tankerne og flyttede mit fokus til noget andet. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne lære at tænke anderledes. Jeg har lært SÅ meget af jer. Tusind tak!"

 

Sanne, 54 år, deltager på gruppeforløb

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vores Psykologer

Vores psykologer er universitets-uddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig. Du kan også skrive til os på hello@mindcph.dk. Det er gratis og uforpligtende.

Følg os på facebook og instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.

Vi glæder os til at tage imod dig i vores moderne og hyggelige klinik.

Hos MIND CPH sætter vi altid dig først, og vi lægger stor vægt på kvalitet og service. Vi skaber omgivelser, som du kan føle dig tryg og godt tilpas i.

Vi har gratis wifi, te, kaffe, chokolade, magasiner og aviser i vores venteværelse. Hvis du er i god tid, kan vi varmt anbefale en kop kaffe hos Original Coffee, som ligger lige ved indgangen til vores klinik.

Alle MIND CPHs psykologer er universitetsuddannede og medlemmer af Dansk Psykologforening.

Vi tager altid afsæt i din unikke situation, og vi planlægger dit forløb sammen med dig.

Alle kan blive ramt af stress, angst, depression eller andre psykiske problemstillinger. Uanset, behøver din problemstilling ikke at overtage din tilværelse.

Vi skræddersyr dit terapiforløb, indfanger netop din problemstilling og giver dig værktøjer til at komme din problemstilling til livs.

Vi anvender metakognitiv terapi, som er en effektiv veldokumenteret terapiform mod flertallet af psykiske problemstillinger.

Få mere viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.

Kontakt os

MIND CPH ApS

Bredgade 36B, 2.th.

1260 Kbh K.

CVR Nr. 37210617

Tlf. 31 11 13 15

Mail: hello@mindcph.dk