Eksamensangst

Bliv fri for eksamensangst OG bliv dygtigere til at gå til eksamen!

Ønsker du en eksamensperiode uden angst? Det kan vi hjælpe dig med! Og du kan oven i købet lære, hvordan du optimerer din eksamensforberedelse samt din præstation under selve eksamen.

Oplever du, at så snart semesteret påbegynder, så melder tanken sig om, hvordan eksamen vil gå?

Har du haft en ubehagelig eksamensoplevelse, og kan du ikke ryste den af dig?

Forhindrer din eksamensangst dig i at deltage i og glæde dig over din studietid?

Hvis du genkender ovenstående, har du sikkert erfaringer med, at eksamensangst er en tung læsemakker. Eksamensangst forringer din nattesøvn, dit humør, din energi, dit selvværd og ikke mindst din arbejdsindsats.

Den gode nyhed er, at eksamensangst er en tendens, der er aktiv hos dig lige nu, men den kan udslukkes.

Hvad er eksamensangst?

Eksamensangst er en naturlig, normal og nærmest uundgåelig reaktion, som kan være meget ubehagelig og pinefuld. Eksamensangst er en reel angstreaktion, og eksamensangst kan opleves lige så faretruende som at balancere på en klippekant eller stå foran en truende person eller et farligt dyr.

Eksamensangst kan både foregå før en eksamen og under en eksamen. Angst for eksamenen eller angst for at få meget angst til eksamen kan påvirke både ens livsglæde og ens koncentration til at læse op til og forberede sig til eksamen, mens uhåndterlig eksamensangst kan påvirke ens eksamensresultater.

Eksamensangst er igangsat og vedligeholdt af et stort og kringlet net af tanker og dertilhørende svære følelser og kropslige symptomer, som ikke kan fjernes eller styres af fornuften. Nettet vil blandt andet involvere tanker omkring usikkerhed og mindreværd, som uundgåeligt vil vække følelser af tristhed, angst, modløshed, frustration mv. Kroppen vil ofte reagere med nervøsitet, nedsat humør, hovedpine, muskelsmerter, mavepine, kvalme, koncentrationsbesvær, søvnbesvær og gråd.

Problematisk eksamensangst

Når man har eksamensangst oplever man det ofte som om, at det er den fysiske angstfornemmelse, der er problemet. Dette er en meget typisk misforståelse. Men det er IKKE angstfølelsen, der er et problem. Det er måden, som man reagerer på angsten og måden man forsøger at deale med den, der er problemet.

Det der adskiller dem der har eksamensangst fra dem, som ikke har det, er de strategier, som de benytter sig af. Folk uden eksamensangst kan godt opleve fysiske angstsymptomer inden eller under en eksamen, men de reagerer ikke på dem på samme måde som folk med eksamensangst. De ser det f.eks. som en normal reaktion, der gør dem mere årvågne inde til eksamen.

Dem med eksamensangst gør noget helt andet end dem uden!

Fordi de tror, at angsten er farlig (f.eks. for deres præstation) og/eller, at tankerne om eksamen (og angsten) er ukontrollerbare, og/eller at det er nyttigt at bekymre sig om eksamen eller angsten (fordi så er man bedre forberedt), så forsøger dem med problematisk eksamensangst sig med en masse uhensigtsmæssige strategier til at håndtere angsten med.

Typiske uhensigtsmæssige strategier, som de bruger, er f.eks. at forsøge at skubbe angsten væk og/eller at bruge meget tid på at bekymre sig inden eksamen (tid man kunne have brugt på at forberede sig eller nyde sit liv) og under eksamen (hvilket fjerner ens koncentration uhensigtsmæssigt væk fra selve eksamen og over på angstreaktionen). Andre forsøger inden eksamen at undgå tanker om eksamenen (f.eks. via overspringshandlinger) hvilket gør det sværere at forberede sig til eksamen. Disse strategier er alle uhensigtsmæssige, da de vedligeholder og styrker eksamensangsten.

 

Metakognitiv terapi mod eksamensangst

MIND CPHs psykologer kan nemt og effektivt hjælpe dig af med din eksamensangst. Vi lærer dig at forholde dig ubekymret til eksamen. Du lærer at stoppe op og iagttage tanker og symptomer relateret til eksamen uden at respondere på dem. Eksamensangst kræver nemlig din aktive tolkning af svære tanker og symptomer. Herved oplever du, at det i højere grad er frygten for, at du ikke kan holde til det eller vil klare dig dårligt, end tankerne og symptomerne i sig selv, der er problematisk. Når denne tolkning eller rettere bekymring er indstillet, vil intensiteten af dine symptomer dale og den uhensigtsmæssige adfærd blive overflødig.

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 eller hello@mindcph.dk og booke en tid eller høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med eksamensangst.

Er du plaget af flere former for angst kan disse sagtens behandles samtidigt. Du kan lære mere om angst og metakognitiv terapi her.

Vores psykologer

Alle MIND CPHs dygtige psykologer er universitetsuddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig. Du kan også skrive til os på hello@mindcph.dk. Det er gratis og uforpligtende.

Mit metakognitive forløb hos MIND CPH har været noget af en øjenåbner. Jeg har deltaget i gruppeforløb og også modtaget individuel terapi mod stress. Det har været markant anderledes at arbejde metakognitivt med min stress – Jeg ville ønske, jeg havde startet noget før. Det havde forkortet min sygemeldingsperiode væsentligt. De værktøjer, jeg har fået i forløbene, hjælper mig med at forstå og håndtere stress, og jeg kan overføre værktøjerne til andre af hverdagens udfordringer. 

Jane, 48 år, deltager på gruppeforløb og individuelt forløb mod stress

Jeg har kun fået det bedre efter forløbet: Jeg er tilbage på arbejde, jeg er social igen og jeg har fået fornyet styrke. Jeg er blevet meget klogere på mine tanker og følelser. Jeg er ikke bange for de symptomer, der kan opstå – Jeg ser dem bare som en naturlig reaktion på de situationer, jeg befinder mig i.

Marie, 29 år, deltager på gruppeforløb mod stress

I dag er mit forhold til træning helt anderledes. Jeg udøver ikke samme sygeligt kontrollerende adfærd og jeg træner sammen med andre igen. Da jeg startede hos MIND CPH kunne jeg ikke selv se, at det var dér, der skulle sættes ind. Jeg er stor fan af metakognitiv terapi, fordi den har lært mig, hvordan jeg aktivt kan ændre min tænkningsstil og adfærd. Uden forløbet hos MIND CPH var jeg aldrig nået til det sted, jeg er i dag og måske heller ikke blevet meget ældre. Jeg er uendeligt taknemmelig.

Jacob, 26 år, individuelt forløb mod orthoreksi

Det gik pludselig op for mig, at jeg var røget i “tankefælden”. Igen. Men jeg gik ikke i panik. Jeg besluttede, at dét gad jeg simpelthen ikke! Jeg gav slip på tankerne og flyttede mit fokus til noget andet. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne lære at tænke anderledes. Jeg har lært SÅ meget af jer. Tusind tak!

Sanne, 54 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!

Anne, 33 år, deltager på almindeligt gruppeforløb

Tusind tak for et godt forløb – Det har været meget udfordrende inspirerende og lærerigt. I har vendt op og ned på mine metaoverbevisninger og på min forståelse af stress og bekymringer. Jeg har fået flere konkrete handlingsværktøjer på de seks uger, end på det sidste år hos almindelig psykolog. Tak for jeres imødekommenhed og fordi, I tog jer tid til at lytte.

Solveig, 31 år, deltager på gruppeforløb mod stress

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vores Psykologer

Vores psykologer er universitets-uddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig. Du kan også skrive til os på hello@mindcph.dk. Det er gratis og uforpligtende.

Følg os på facebook og instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.

Vi glæder os til at tage imod dig i vores moderne og hyggelige klinik.

Hos MIND CPH sætter vi altid dig først, og vi lægger stor vægt på kvalitet og service. Vi skaber omgivelser, som du kan føle dig tryg og godt tilpas i.

Vi har gratis wifi, te, kaffe, chokolade, magasiner og aviser i vores venteværelse. Hvis du er i god tid, kan vi varmt anbefale en kop kaffe hos Original Coffee, som ligger lige ved indgangen til vores klinik.

Alle MIND CPHs psykologer er universitetsuddannede og medlemmer af Dansk Psykologforening.

Vi tager altid afsæt i din unikke situation, og vi planlægger dit forløb sammen med dig.

Alle kan blive ramt af stress, angst, depression eller andre psykiske problemstillinger. Uanset, behøver din problemstilling ikke at overtage din tilværelse.

Vi skræddersyr dit terapiforløb, indfanger netop din problemstilling og giver dig værktøjer til at komme din problemstilling til livs.

Vi anvender metakognitiv terapi, som er en effektiv veldokumenteret terapiform mod flertallet af psykiske problemstillinger.

Må vi være i din indbakke?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev. Vi deler inspiration til et liv fri for stress, bekymring og grublerier.

Kontakt os

MIND CPH ApS

Bredgade 36E st.

1260 Kbh K.

CVR Nr. 37210617

Tlf. 31 11 13 15

Mail: hello@mindcph.dk