Metakognitiv terapi mod dødsangst

Lige meget hvor meget bekymringer om døden fylder, og lige meget hvor meget tid vi bruger på at gruble over det, så er døden eksistentielt vilkår i vores liv, som ingen af os kommer uden om.

Det er normalt at have tanker om døden, og det er også normalt at være bange for døden indimellem. Tanker om døden kan fylde mere i perioder og slet ikke i andre. Perioder, hvor tanker om døden fylder mere, kan være, hvis du oplever at miste nogen, eller at du selv eller nogle du kender er i et alvorligt sygdomsforløb.

Dvs. det er normalt, når man bliver konfronteret med døden, at man gør sig nogle tanker om den. Og det er også normalt ud af det blå på en normal dag at lige stoppe op og gøre sig nogle tanker om døden. Det er heller ikke unormalt at være bange for døden, og frygt for døden behøver ikke at være et tegn på dødsangst.

Faktisk kan man bruge tanker om døden. Bevidstheden om, at vi en dag skal dø, kan bruges til at leve livet mere fuldt ud. Bevidstheden om at livet skal leves, mens man har det, kan gøre at man husker at nyde det, og prioritere de ting, som er vigtige for en. At man får tilbragt tid med dem man holder af, satset på det, som man brænder for. Noget som de fleste af os af og til har gavn af at blive mindet om.

Men for nogle er bekymringer og angst for døden et stort problem. Hvorvidt bekymringer om døden og angst for døden er problematiske, kommer an på, hvor meget de fylder i din hverdag. Prøv at spørge dig selv, hvor meget tid du bruger på at gruble over døden og hvor meget angsten går ud over din livskvalitet?

Er du meget bekymret for døden, kan det have den uheldige virkning, at du glemmer at leve – eller lever for ikke at dø. For det er svært at få mest muligt ud af sit liv, hvis ens opmærksomhed hovedsageligt er rettet mod bekymringer om døden og angsten herfor. Det fjerner din opmærksomhed fra her-og-nu (hvor du lever) til bekymringer om døden, hvilket gør en mindre tilstedeværende i dit liv og med dem, som du holder af.

Dette gælder uanset om du i læsende stund er sund og rask, eller om du er kronisk syg. Når bekymringer om døden fylder meget, og giver angst i hverdagen i en sådan grad, at det forstyrrer din livskvalitet, så kan der være god hjælp at hente med metakognitiv terapi.

 

Symptomer på dødsangst

Symptomer på dødsangst er mange bekymringer om døden koblet med angstsymptomer. Angstsymptomer kan være meget forskellig fra person til person og i forskellig intensitet. Eksempler på angstsymptomer er: hurtigt åndedræt, galoperende hjertebanken, sved, svimmelhed, rysten, kvælningsfornemmelse, snurren i hænder eller fødder, flimren for øjnene, knugen/ondt i maven, tørhed i munden eller lignende symptomer på angst.

 

Metakognitiv behandling af dødsangst

Dødsangst kan se ud på forskellige måder alt efter, hvordan dine specifikke bekymringer ser ud. Er du sund og rask, men fylder døden meget hos dig i en sådan grad, at du føler at det er hæmmende for det liv, som du gerne vil leve? Eller lever du med en kronisk sygdom med døden tæt på dig, hvor bekymringer og angst for døden står i vejen for at få det bedste ud af din værdifulde tid?

Uanset om du er i den ene eller anden situation, så kan vi hjælpe dig med metakognitiv terapi med konkrete redskaber og strategier til at håndtere bekymringerne, der forårsager dødsangsten. Målet er, at du lærer at kontrollere dine bekymringer om døden, så din energi i stedet kan blive brugt på at leve dit liv.

Læs mere om behandling af angst.

Dødsangst kan også opstå i forbindelse med andre angstlidelser som panikangst, generaliseret angst eller helbredsangst.

 

Vores psykologer

Alle MIND CPHs dygtige psykologer er universitetsuddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vi har haft hundredevis af glade og tilfredse klienter gennem klinikken. Nogle af dem har været så venlige at dele deres oplevelse, så du kan se, hvordan vi kan hjælpe  -->

 

"Mit metakognitive forløb hos MIND CPH har været noget af en øjenåbner. Jeg ville ønske, jeg havde startet noget før – Det havde forkortet min sygemeldingsperiode væsentligt. De værktøjer, jeg har fået i forløbene, hjælper mig med at forstå og håndtere stress, og jeg kan overføre værktøjerne til andre af hverdagens udfordringer."

 

Jane, 48 år, gruppeforløb og indivisuel terapi mod stress

"I dag er mit forhold til træning helt anderledes. Jeg udøver ikke samme sygeligt kontrollerende adfærd og jeg træner sammen med andre igen. Da jeg startede hos MIND CPH kunne jeg ikke selv se, at det var dér, der skulle sættes ind. Jeg er stor fan af metakognitiv terapi, fordi den har lært mig, hvordan jeg aktivt kan ændre min tænkningsstil og adfærd. Uden forløbet hos MIND CPH var jeg aldrig nået til det sted, jeg er i dag og måske heller ikke blevet meget ældre. Jeg er uendeligt taknemmelig."

 

Jacob, 26 år, individuelt forløb mod orthoreksi

"Det gik pludselig op for mig, at jeg var røget i "tankefælden". Igen. Men jeg gik ikke i panik. Jeg besluttede, at dét gad jeg simpelthen ikke! Jeg gav slip på tankerne og flyttede mit fokus til noget andet. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville kunne lære at tænke anderledes. Jeg har lært SÅ meget af jer. Tusind tak!"

 

Sanne, 54 år, deltager på gruppeforløb

Online booking

Bestil din tid online i dag. Det er nemt og enkelt og du vælger selv din psykolog.

Vores Psykologer

Vores psykologer er universitets-uddannede og specialiseret i metakognitiv terapi.

Du er meget velkommen til at kontakte os på 31 11 13 15 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig. Du kan også skrive til os på hello@mindcph.dk. Det er gratis og uforpligtende.

Følg os på facebook og instagram – Vi poster om livet på klinikken og deler inspiration, redskaber og strategier til et liv fri for bekymringer og grublerier.

Vi glæder os til at tage imod dig i vores moderne og hyggelige klinik.

Hos MIND CPH sætter vi altid dig først, og vi lægger stor vægt på kvalitet og service. Vi skaber omgivelser, som du kan føle dig tryg og godt tilpas i.

Vi har gratis wifi, te, kaffe, chokolade, magasiner og aviser i vores venteværelse. Hvis du er i god tid, kan vi varmt anbefale en kop kaffe hos Original Coffee, som ligger lige ved indgangen til vores klinik.

Alle MIND CPHs psykologer er universitetsuddannede og medlemmer af Dansk Psykologforening.

Vi tager afsæt i din unikke situation, og vi planlægger dit forløb sammen med dig.

Alle kan blive ramt af stress, angst, depression eller andre psykiske problemstillinger. Uanset, behøver din problemstilling ikke at overtage din tilværelse.

Vi skræddersyr dit terapiforløb, indfanger netop din problemstilling og giver dig værktøjer til at komme din problemstilling til livs.

Vi anvender metakognitiv terapi, som er en effektiv veldokumenteret terapiform mod flertallet af psykiske problemstillinger.

Få mere viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.

Kontakt os

MIND CPH ApS

Bredgade 36B, 2.th.

1260 Kbh K.

CVR Nr. 37210617

Tlf. 31 11 13 15

Mail: hello@mindcph.dk