Derfor er det ikke altid løsningen at mærke efter

Det er en solrig fin søndag. Jeg befinder mig blandt tusindvis af mennesker i Berlins gader. Byen sitrer af stemning, alt imens jeg indtager min plads ved startlinjen.

Og det går syngende let. Jeg har mentalt og kropsligt overskud og tænker smilende for mig selv, at der er for mange (langsomme) løbere foran mig. Mine fødder pibler af sted og med lidt hurtig hovedregning på mit tempo, fantaserer jeg om min livs bedste tid.

1 km bliver til 3, 4 bliver til 20 – og det går stadig med rygende fart.

Men så begynder mit (løber)knæ at tilkalde sig min opmærksomhed. Mine ben beklager sig over trætheden og den kilometer, der før virkede kort, er nu så ulidelig lang og tung.

Jeg er tæt på at hengive mig til tanken om, at maraton vist egentlig ikke er særlig vigtigt for mig alligevel – og bare smutte ud.

***

Men jeg hanker op i mig selv, justerer min teknik, forsøger at spotte de trætte løbere og lægger min medlidenhed på dem i stedet.

Jeg mærker ikke efter, men fokuserer istedet på andet end smerten og trætheden.

Hvilket er hårdt.

Men selv om min krop panisk prøver at fortælle mig, at den er presset, så kan jeg vælge at ignore det.

For jeg har ikke tænkt mig at give op.

***

Og årsagen til at jeg fortæller dig denne historie?

Jo, ser du!
Når du skal i gang med at ændre noget i dit liv, hvad enten det handler om en slankekur, træning, reparere din relation til din kæreste, styrke dit selvværd, lære at kontrollere dit temperament eller noget helt andet, så bunder det i din evne til at vælge, hvad du lader dig optage af og ikke din evne til at mære efter.

Faktisk skal du mærke mindre efter. Det handler nemlig om din evne til at blive ved med at ignorere den lille stemme bagerst i dit hovede, der lokker dig til at vige fra planen.

Uanset hvilke forandringer du står overfor, så har du brug for din evne til at styre din opmærksomhed.

På samme måde som kroppen (i mit maraton tilfælde) råber op længe før den reelt er udaset – så forsøger den lille stemme at binde dig fast til de gamle vaner og mønstre og forpurrer dine intentioner om forandring.

Og den kamp er svær at vinde  … medmindre du ved hvordan.

Men med de rigtige strategier kan du styrke din opmærksomhed, din viljestyrke, din mentale sundhed – og nå dine mål.

***

Lyder handlekraft, selvværd og mental sundhed på 3 formiddage, som noget for dig?

Har du gentagne gange forsøgt at ændre vaner uden, at det er lykkedes? Løber du gang på gang ind i de samme forhindringer? Og savner du selvtillid og mod til at gå efter dine drømme?

Så kan det være, at du har brug for nogle nye inputs.

Hvis du vil have de bedste strategier til at nå dine mål, så meld dig til vores metakognitive formiddagskursus, hvor du på 3 formiddage lærer de mest effektive strategier til mere handlekraft, bedre selvværd og mental sundhed.

Læs mere om kurset: Handlekraft, selvværd og mental sundhed på 3 formiddage.

Gode hilsner,

Erla Højsted,

Chefpsykolog MIND CPH

Illustration af Florence Duchâteau