/

Jeg hader jul ǀ MIND CPH

Sagde Julie på 37, mor til 2 og kone til 1. Derfor lover jeg mig selv hvert eneste år, at NÆSTE JUL skal være velforberedt, så jeg er klar med gaver og indkøb i god tid.

Men hvert eneste år indhenter tiden mig. Og så sidder jeg dér, 4 dage før jul - grædefærdig og udmattet.

Julen er hvert eneste år en stor pærevælling af stress og bekymringer. Jeg er sur og irritabel og meget lidt nærværende.

Der er bare så mange ting, jeg skal nå at gøre uden at have tiden til det og så mange ting, jeg skal købe for penge, som jeg ikke rigtig har. Jeg hader bare når det er jul.

Åhh hvor ville jeg gerne kunne flygte fra det hele – pakke mig selv ind i en lille pakke og bare forsvinde indtil juleræset er forbi.

Men så bliver jeg overmandet af min dårlige samvittighed,

af børnenes forventninger,

af mine egne forventninger til hvordan det ”burde” være,

hvor dårlig en mor jeg er for mine børn,

hvor dårlig kone jeg er for min mand,

og hvor dårligt menneske jeg må være for at kunne sige: Jeg hader jul.

Til sidst er jeg så udmattet og trist, at jeg har fjernet al (jule)glæde fra mine børn og min mand (og mig selv) – og vi havner i skænderier.

Og så lukker jeg mig inde i mit soveværelse, for jeg magter ikke mere.

***

Det er en trist, men en sand fortælling – blot hedder Julie ikke Julie – hun hedder noget andet.

Heldigvis ringede Julie til os indefra sit soveværelse, for hun havde hørt at vi kunne noget om stress, angts, tristhed og om at få det til at fungere.

***

Vi kan ikke ændre ved det faktum, at julen er lige om hjørnet eller at Julie har en stram økonomi.

Men jeg kunne lære Julie ÉN vigtig ting om bekymringer: Nemlig at det er tiden hun bruger på at dvæle ved dem, der gør det hele værre.

På én enkelt skype session kunne Julie begynde at gribe fat i sine udfordringer på en ny måde.

Det viste sig nemlig, at Julie havde svært ved at håndtere sine tanker og sine følelser. De løb ligesom af med hende. De føltes komplet ukontrollerbare og hun kunne ikke stoppe dem. Derfor havde hun også svært ved at håndtere situationen, som hun øjensynligt er havnet i år efter år.

Men der findes heldigvis effektive strategier til at få kontrollen over tanker og følelser. Og dem kender Julie nu.

***

Hvis du bliver fanget i uhensigtsmæssige tankemønstre ligesom Julie, så kan det forværre din situation. Men ved at lære nye strategier, kan du imidlertid genopdage oplevelsen af at have indflydelse på dine tanker, så det er dig, der styrer hvor meget dine negative tanker og følelser fylder – og ikke omvendt.

Kunne du tænke dig at lære det samme som Julie lærte? Så kan vi tilbyde både individuelle forløb og gruppeforløb.

Mind Cph er en moderne psykolog praksis i København City. Vi arbejder med metakognitiv terapi og metode. Vi tilbyder terapi uden ventetid. Ring til os på 31 11 13 15 eller send en mail til hello@mindcph.dk

God jul

/Erla Højsted, Psykolog i Mind Cph

 

Få mere viden — skriv dig op til vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.
Ja, tak – tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne

Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet

Find os

MIND CPH ApS
Bredgade 36B, 2.th.
1260 Kbh K.
CVR Nr. 37210617
Vi er medlem af:

Følg os

© MIND CPH 2023
chevron-down