Hvordan ville dit liv være uden angst?

 

Hvis du gerne vil vide svaret på det spørgsmål er det vigtigt, at du ved hvad fællestrækkene er for det, der vedligeholder og styrker angst.

Lad os se på tre eksempler på angst sammen.

 

Præstationsangst:
”Hvad nu, hvis jeg ikke når at blive færdig? Hvad hvis de siger, at det slet ikke er godt nok? Jeg tror ikke, at jeg kan nå det. Åh, jeg dur bare ikke til det her ræs. Hvad nu hvis jeg meldte mig syg. Så kan en anden tage præsentationen. Ej, det kan jeg ikke. Så står Ole med den i stedet. Men hvad hvis jeg går fuldstændigt i stå? Jeg kan ikke det her.”

Lad os kalde hende Lisa.

 

Social angst:
”Alle kigger på mig. Hvad, hvis de synes jeg er dum og kedelig? Hvad skal jeg sige? Hvad nu hvis der ikke er særlig mange, som jeg kender, når jeg tager derhen? Hvad hvis de kan se på mig, at jeg er herre nervøs og bange? Hvad, hvis de bare synes jeg er akavet og mærkelig? Hvad tænker de om mig? Jeg klarer ikke det her. Jeg tror, at jeg aflyser. Hvad skal jeg skrive til dem? Ved de, at jeg faker?”

Lad os kalde ham Henrik.

 

Flyskræk (og begyndende angst for at kør i bil)
”Jeg tør simpelthen ikke flyve. Jeg har ikke fløjet i fem år. Jeg tog ikke med til min farmors begravelse, fordi jeg ikke turde flyve derhen. Vi tager kun på bilferier, men det er også begyndt at føles utrygt. For hvad nu, hvis vi kører galt et øde sted, og ikke kan få hjælp i tide?”

Lad os kalde hende Tanja.

 

Angst kan se ud på mange måder. Det kan være meget forskelligt, hvad der lige netop trigger din angst.

 

For Lisa, Henrik og Tanja er følelsen meget genkendelig. Ubehaget i kroppen: Hurtig hjertebanken og vejrtrækning, ondt i maven, sved, knugen i brystet, rystende hænder/stemme, svært ved at koncentrere sig om andet, når de er bange og lignende.

 

Angst er mega ubehageligt!

Derfor gør både Lisa, Henrik og Tanja meget for at undgå den følelse.

De bekymrer sig om det, de undgår situationer, hvor de oplever angst. De prøver at skubbe følelsen eller tanker om angsten væk.

 

MEN!

  • Jo mere de bekymrer sig om angsten – des mere fylder den!

 

  • Jo mere de prøver at undgå situationer for at undgå eller dulme angsten – des mere bange bliver de for pågældende situationer.

 

  • Jo mere de prøver at undgå eller fjerne tanker om angst – des mere fylder den.

 

Det de gør, virker altså ikke særlig godt…

Tværtimod går det ind og vedligeholder og styrker angsten, når de bekymrer sig om den, prøver at fjerne den og bruger undgåelse som strategi.

 

Kan du genkende nogle af disse strategier?

 

Hvor lang tid har du brugt dem?

Har de fjernet dit problem med angst?

 

Hvis du har brugt strategier som Lisa, Henrik og Tanja, så vil du nok svare, at du har brugt strategierne i lang tid, men at de ikke har stoppet angsten i at være et problem.

 

Måske siger du så: ”Jamen, det jeg gør, dulmer angsten, nogle gange!”

Ja, nogle af de her strategier kan på kort sigt dulme angst.

F.eks. når du ikke tager med til en fest, fordi du er bange for at virke dum eller at de ikke kan lide dig, så kan det virke befriende at aflyse.

 

Men!

 

Det løser jo ikke problemet til den næste fest. Der har du stadig et angstproblem.

 

Hvis du, i længere tid, går og undgår det du er bange for, så sker der to ting.

  1. Det kan dulme angsten kortsigtet, men øger din angst på længere sigt.
  2. Når du undgår situationen, så får du aldrig lært, at du godt kan håndtere den.

 

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig ud af de her strategier, der ikke virker!

 

Vi er specialiseret i metakognitiv terapi, der arbejder specifikt med de tanke- og handlemønstre, der vedligeholder psykisk ubehag.

 

Angst, stress og depression KAN behandles!

Med mere hensigtsmæssige strategier kan du bryde ud af de tanke- og handlemønstre, der vedligeholder dit ubehag.

Du kan arbejde med os individuelt, med en af vores dygtige psykologer, eller du kan deltage i vores populære metakognitive gruppeforløb mod angst, stress og depression.

Næste gruppe starter den 20/2. Der er max 10 deltagere og I mødes over 6 sessioner á 2 timers varighed hver onsdag fra 18-20. Dette koster 4450 DKK, og du kan stadig nå at booke en plads her.

 

Ekstra bonus til gruppedeltagere!

Vi vil gerne have dig helt i mål med at implementere de nye strategier, som du lærer på gruppeforløbet!

Derfor får I oveni gruppeforløbet en opfølgende session, i den samme gruppe, á 2 timers varighed, 6 uger efter jeres forløb er afsluttet, samt et opfølgningskursus over mail.

 

Vi du gerne arbejde direkte med mig en til en, så kan du læse mere om mit arbejde her.

 

Har du spørgsmål til, om du skal vælge gruppeterapi eller individuel terapi?

Du er altid velkommen til at skrive på hello@mindcph.dk samt ringe til 31 11 13 15.

 

Bedste hilsner,

Zinaida Riisfeldt

Metakognitiv psykolog og konsulent hos MIND CPH

 

PS: Du kan læse mere og booke din plads til næste gruppeforløb 20/2 her. Der er et begrænset antal pladser.

PPS: Vidste du, at du kan betale dit gruppeforløb i rater? Se her for detaljer om ratebetaling.