Hvordan ville dit liv se ud uden bekymringer og tankemylder?

Kender du svaret på det spørgsmål?

Måske du kan huske, hvordan det var ikke hele tiden at være beskæftiget med dine negative tanker?

Måske er det svært at forestille dig det, fordi du i meget lang tid har bekymret dig meget?

Hvis du nu alligevel skulle prøve at forestille dig, hvordan dit liv ville se ud uden bekymringer og meget tankemylder: Hvordan ville det så se ud?

Som psykolog synes jeg, at det er utroligt inspirerende at være med på sidelinjen, når mine klienter begynder at opdage på egen krop, hvordan deres liv kan se ud, når de SELV KAN styre, hvor meget tid og energi de bruger på deres negative tanker.

For problemet i psykisk lidelse er ikke, at du har negative tanker

Det har vi alle sammen.

Problemet er ikke de negative tanker i sig selv, men derimod hvordan du responderer på dem.

Stress, angst og depression er ikke lidelser, som du skal ”vænne” dig til at leve med!

I stedet er det lidelser, som holdes i gang, når man anvender strategier, der ikke virker eller har den modsatte effekt af, hvad man prøver at opnå!

  • (Prøver du f.eks. at tvinge tanker væk, så fylder de mere).
  • (Holder du meget øje med dine symptomer og negative humør og grubler/analyserer meget på det, vokser begge dele eller holdes i gang).
  • (Bekymrer du dig meget om dine symptomer eller negative tanker, så vil de fylde mere og holde gang i psykisk ubehag).

Når du lærer at genkende og stoppe op med uhensigtsmæssige strategier, og lærer strategier, der faktisk virker, så går lidelsen i sig selv.

For så har lidelsen ikke mere brændstof til at holde den i gang.

Det vigtigste du lærer i et metakognitivt forløb er:

  • At genkende hvilke mønstre, der holder gang i psykisk ubehag.
  • Hvordan du stopper med strategier, der IKKE virker.
  • Konkrete og effektive redskaber til, hvordan du kan træde ud af de mentale mønstre, der holder gang i psykisk ubehag.
  • Nye redskaber til at kunne gå til dine tanker og følelser på en ny måde, der gør, at du ikke skal kæmpe med tankerne og følelserne og bruge en masse anstrengelser på dem, men i stedet selv styre, hvad du giver opmærksomhed.
  • Hvordan du SELV KAN styre, hvor meget tid du bruger på dine bekymringer, grublerier, tankemylder m.m.

Vil du gerne opleve, hvordan dit liv kan se ud, når du er fri af dine bekymringer og tankemylder?

Vil du gerne rykke ved gamle strategier og lære nye redskaber til at blive fri af angst, stress og depression, og vil du gerne lære alle redskaberne på et intensivt hold, så er der mulighed for det nu.

Jeg starter en lille og eksklusiv intensiv sommergruppe tirsdag d. 7. juli 2020 kl. 9-11.
Vi mødes hver tirsdag og torsdag i uge 28, 29 og 30 kl. 9-11 med opfølgning torsdag d. 10/9 kl. 16-18.

Jeg håber at se dig, hvis du ønsker at blive bekymringerne kvit.

Jeg ønsker dig en herlig sommer!

Bedste hilsner,
Zinaida Riisfeldt
Psykolog og metakognitiv certificeret terapeut