Hvor skidt skal du have det for at søge hjælp hos en psykolog?

Mange tøver med at søge hjælp når de har ondt i psyken, hvilket for en psykolog kan virke lidt spøjst.

Vi går jo til lægen, når der er noget fysisk galt med os. Også når det ikke handler om gravalvorlige lidelser

(Eller de fleste af os gør heldigvis).

 

Er du én af dem, der tror, at man skal have det rigtig, rigtig dårligt inden, at det kan betale sig at søge hjælp?

Så er du ikke alene!

Vi bliver nemlig ofte spurgt om, hvor dårligt man skal have det for at få hjælp af en psykolog.

Det korte svar er, at man ikke behøver have det specielt dårligt for at gå til psykolog. Har du det rigtig dårligt, kan vi selvfølgelig også hjælpe, men pointen er, at en psykolog kan meget mere end du lige tror.

Fx hjælper vi mange, som gerne vil rykke på deres mål og ambitioner.

Disse kan både være af relationel-, personlig- eller karrieremæssig karakter.

Metakognitiv terapi kan hjælpe dig med enkle og effektive redskaber til at nå dine mål og overkomme de krumspring, som du normalt saboterer dig selv med. Dette gøres ved at undersøge, hvilke uhensigtsmæssige tanke- og handlestrategier, som du har og hjælpe dig med at ændre dem.

Vi har også klienter, som har lidt af stress, angst eller depression meget længere end de behøvede, fordi de ventede så længe med at søge hjælp.

Mange af dem ville ønske, at de havde søgt hjælp tidligere.

Der er altså ingen grund til at vente til, at du er gået helt ned med flaget og blevet sygemeldt. Et metakognitiv forløb kan i stedet forhindre, at du havner der.

 

Hvis du mærker, at du har det dårligt, og du overvejer, om du skal gå i metakognitiv terapi, så prøv at spørge dig selv:

Hvor længe du har haft det sådan?

I hvor stor grad påvirker det din hverdag?

I hvor stor grad står det i vejen for det liv, som du gerne vil leve?

Dér, hvor du bør overveje terapi, er, når du oplever, at en dårlig periode varer længere tid eller hvor du har konkrete mål, som du gerne vil arbejde med.

Vi har alle dårlige perioder en gang i mellem.

Det er ikke nødvendigvis noget, som man skal gå i terapi for, da det er helt normalt, og ikke behøver være problematisk. Det er også helt normalt i perioder at være trist, stresset eller bange for noget.

Men spørg dig selv:  Hvorfor gå og døje med ubehag og uhensigtsmæssige strategier, når der findes effektive redskaber, der bare venter på, at du lærer dem?

 

Er du stadig i tvivl, om du et terapiforløb er noget for dig, er du ALTID velkommen til at skrive til hello@mindcph.dk eller ringe til 31 11 13 15 og stille uforpligtende spørgsmål.

 

Bedste hilsner,

Zinaida Mathiasen

Psykolog og konsulent hos MIND CPH