/

HALO-effekten: Når vores førstehåndsindtryk tager overhånd

Halo-effekten er et psykologisk fænomen, der beskriver, hvordan vores generelle indtryk af en person – ofte baseret på et enkelt indtryk, såsom udseende eller en enkelt handling – kan påvirke vores vurdering af denne persons specifikke karaktertræk.

Dette fører til en tendens, hvor positive kvaliteter i ét aspekt af tilværelsen forårsager en uretfærdig positiv vurdering på andre områder. Det kan resultere i, at vi overser mangler eller fejl, fordi vores samlede positive opfattelse skjuler disse negative aspekter. Det er særligt vigtigt at være opmærksom på, om man oplever en HALO-effekt på arbejdspladsen, hvis man vil sikre en velfungerende organisation.

HALO-effektens historie:

Halo-effekten blev opdaget af psykologen Edward Thorndike i 1920.

Han bemærkede, at fysiske kvaliteter ofte kunne påvirke folks opfattelse af andre karaktertræk, som intelligens og personlighed. Thorndike observerede dette i en militær sammenhæng, hvor en befalingsmands vurderinger af deres underordnedes lederegenskaber var farvet af deres opfattelse af de underordnedes fysiske udseende.

Det vil sige, at fysisk attraktive personer blev anset som mere kompetente end mindre fysisk attraktive personer - også selvom det ikke var tilfældet.

Siden da har forskere forsøgt at undersøge dette fænomen nærmere samt at dokumentere effekten i forskellige sammenhænge for at forstå, hvordan det kommer til udtryk på arbejdspladsen og i forskellige sociale relationer.

Hvem kan blive ramt af HALO-effekten?

Som med de fleste psykologiske fænomener, kan halo-effekten påvirke enhver, da den er rodfæstet i menneskelig natur og vores tendens til at forenkle vores opfattelse af verden.

Effekten er mest udtalt, når vi mangler viden eller information om en given person, handling eller proces eller er under tidspres for at danne en vurdering.

Det er også mere sandsynligt, at vi bliver påvirket, når vi møder nogen for første gang, da førstehåndsindtryk spiller en afgørende rolle i vores vurdering af andre mennesker.
Og dette er særligt noget, som man bliver nødt til at være bevidst om, både i professionelle og private sammenhænge.

HALO-effekten indflydelse i praksis

HALO-effekten kan påvirke os i en lang række sammenhænge. Nogle af de mest almindelige situationer og steder, hvor dette fænomen kommer til udtryk inkluderer:

HALO-effektens sociale påvirkning

I personlige relationer kan HALO-effekten være årsag til, at vi fejlvurderer en persons evner baseret på overfladiske kvaliteter som udseende eller overordnede charme.

Dette kan føre til, at vi ignorerer eller undervurderer mindre tiltalende, men vigtige karaktertræk. For eksempel kan vi antage, at en attraktiv person automatisk er venlig eller intelligent, hvilket kan påvirke vores måde at interagere på og de forventninger, vi stiller til dem.

Denne effekt kan også påvirke vores forhold til vores partnere, venner eller endda familiemedlemmer. Rent socialt kan dette føre til, at vi underbevidst favoriserer bestemte personer, og helt undlader at omgås andre.

HALO-effektens indflydelse på arbejdspladsen:

Halo-effekten kan have en markant indflydelse på arbejdspladser - såvel store som små.

Ledere kan fejlagtigt vurdere en medarbejders ydeevne baseret på personlige holdninger, udseende eller antagelser om deres kompetencer, der stammer fra irrelevante kvaliteter.

Dette kan føre til uretfærdige forfremmelser, hvor medarbejdere, der måske ikke er kvalificerede, bliver forfremmet på grund af deres personlige tiltrækningskraft eller charme. Det kan også resultere i, at kompetente medarbejdere bliver overset eller undervurderet, hvilket kan skabe misundelse og splittelse blandt kollegaer og påvirke teamets samlede dynamik og effektivitet.

Sådan undgår du at blive et offer for HALO-effekten:

For at undgå HALO-effekten er det vigtigt at udvikle en bevidsthed om denne bias og aktivt arbejde på at udfordre vores første indtryk.

Det kan indebære at tage sig tid til at evaluere mennesker og situationer mere grundigt og at søge konkrete beviser, der støtter eller modbeviser vores oprindelige opfattelse.

I professionelle sammenhænge kan det hjælpe at indføre strukturerede og objektive vurderingsprocesser, som sikrer, at beslutninger træffes på baggrund af faktiske præstationer og kompetencer, snarere end personlige sympatier. Det er også nyttigt at søge feedback fra andre for at få forskellige perspektiver, som kan udfordre vores subjektive vurderinger.

Individuel terapi for angst

Bestil din tid i dag. Det er fleksibelt, nemt og enkelt. Du kan vælge en af vores dygtige metakognitive psykologer som sammen med dig tilrettelægger dit forløb. Vi tilbyder også online terapi.

Gruppeterapi for angst

Metakognitiv gruppeterapi er særdeles velegnet til behandling af angst. Hvis du ønsker en effektiv og prisvenlig behandling sammen med andre ligesindende er gruppeterapi for dig.

Er du pårørende?

Det kan være svært at gøre det rigtige som pårørende. Hvad end du er forælder, partner, ven leder eller kollega kan du ringe til os og få en snak om hvordan vi kan hjælpe.
  • Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!

    Anne, 33 år: deltager på gruppeforløb
  • Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!

    Anne, 33 år: deltager på gruppeforløb
  • Mind CPHs kurser har virkelig hjulpet mig. Jeg er blevet god til at opdage, hvornår jeg sidder fast i spekulationer og grublerier. Jeg kan give slip på de negative tanker. De er bare tanker og jeg har lært at genvinde kontrollen over dem. TAK!

    Anne, 33 år: deltager på gruppeforløb

Mød psykologerne i MIND CPH

Få mere viden — skriv dig op til vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne.
Ja, tak – tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få inspiration, information og gode råd til at få bugt med grublerierne og bekymringerne

Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet

Find os

MIND CPH ApS
Bredgade 36B, 2.th.
1260 Kbh K.
CVR Nr. 37210617
Vi er medlem af:

Følg os

© MIND CPH 2023
chevron-down