Det du skal vide, når du vælger psykolog

Psykologer har ikke alle sammen den samme tilgang til terapi. Når du vælger en psykolog, er det derfor ikke den samme terapitilgang, som du kan forvente.

Her i MIND CPH arbejder vi udelukkende med metakognitiv terapi, fordi det er den terapiretning, som vi bedst kan stå inde for.

Betyder det så, at metakognitiv terapi er det bedste match for dig?

Ikke nødvendigvis.

 

Inden du vælger psykolog:

Prøv at undersøge, om den terapiretning, som vedkommende arbejder med, tiltaler dig.

Inden du vælger MIND CPH, så prøv at tjekke vores hjemmeside ud, hvor der står en masse om, hvad metakognitiv terapi er og de mange områder, det kan bruges til.

Helt kort kan man sige, at det er en veldokumenteret terapiretning, der er hurtigvirkende, rettet mod nu-og-her, hvor fokus ikke er at grave i din fortid, men ændre de tanke- og handlemønstre, der står i vejen for dig nu og her.

Mange tror, at man skal være helt sikker inden man vælger en psykolog. De bruger flere uger og måneder på at overveje om de skal starte til terapi og hvem de skal gå hos.

Tid de kunne have fået hjælp til deres problem i.

Det er altså godt at huske, at du ikke behøver at være helt sikker inden du starter til terapi. Det er helt okay at prøve noget af.

Det er nemlig meget normalt, at man er i tvivl inden man starter i terapi og at man stadig kan være lidt i tvivl undervejs. Tvivl er ikke en hindring for at opnår gode resultater med metakognitiv terapi.

Husk (lige meget om du vælger os eller nogle andre), så er du aldrig forpligtet til at komme igen efter den første session. Det er altså HELT ok at prøve noget af, og stoppe igen, hvis det virker helt forkert for dig.

Klarhed kommer gennem handling og ikke gennem at gå og bekymre sig om det. Så hvis du gerne vil vide, om metakognitiv terapi er noget for dig, kan det være en god idé at prøve det af.

Vi har ofte klienter, der fortæller os, at de ville ønske, at de havde lært strategierne og redskaberne langt tidligere.

At de (i stedet for at gå og bekymre sig om det) havde søgt hjælp hos os tidligere.

 

Hvad du skal være opmærksom på undervejs i metakognitiv terapi:

Metakognitiv terapi ikke er en mirakelkur. Dvs. den virker ikke, hvis man ikke eksperimenterer med de nye redskaber og strategier, som man bliver præsenteret for i terapien.

Ved lidelser som angst, depression og stress oplever vores klienter ofte, at der begynder at ske nogle forandringer inden for de første 1-4 sessioner – hvis de eksperimenterer med det.

For mange kan det godt tage længere tid end det, inden de kommer helt i mål, men pointen er, at det ikke sker, hvis man ikke giver det noget tid og er villig til at prøve det af.

 

Vi har ikke en specifik opskrift på det gode liv, men vi kan hjælpe dig til at finde frem til, hvad der er det gode liv for dig og hjælpe dig med at fjerne de tanke- og handlemønstre, der står i vejen for dig.

Er du nysgerrig på om metakognitiv terapi er noget for dig?

Du er altid meget velkommen til at ringe til 31 11 13 15 eller skrive til hello@mindcph.dk og stille uforpligtende spørgsmål.

 

Bedste hilsner,

Zinaida Mathiasen

Psykolog og konsulent i MIND CPH